320R mellem Helsinge Station og Frederikssund Station er en af de busruter, som bliver berørt af regionens spareplaner på den offentlige trafik og er i risiko for helt at blive nedlagt. Foto: Arkiv.

Share Button

GRIBSKOV: Region Hovedstadens planer om at spare på offentlig transport har fået en del Nordsjællandske politikere til at råbe vagt i gevær. I Gribskov advarer borgmester Anders Gerner Frost (NG) kraftigt mod spareplanerne, som kan risikere i lokale nedlagte busruter.

Regionens spareplaner vil gå uhørt hårdt ud over den service, som Gribskovs borgere i dag får. Det mener borgmester Anders Gerner Frost (NytGribskov), som er stærkt utilfreds med Region Hovedstadens oplæg til besparelser på busser og tog.

– Det er helt urimeligt, at en ekstra service til pendlere nær København skal betales ved at skære livsvigtig trafik bort i Gribskov. Der er kun ét at sige til regionen: det er en ommer, tilbage til skrivebordet, siger Anders Gerner Frost forud for mødet med regionen i en kommunal pressemeddelelse.

Reaktionen kommer i kølvandet på Regionen udkast for mulige besparelser på op til 100 mio. kroner på den offentlige trafik. Manglen på penge i det regionale budget skyldes primært, at ekstraudgifter til letbanen i Ring 3 presser økonomien.

Og netop Gribskov vil blive hårdt ramt, fremgår det af regionens oplæg:

  • Bus 320R mellem Helsinge Station og Frederikssund Station kan blive nedlagt.
  • Bus 380R mellem Helsinge Station og Hillerød Station kan blive væsentlig beskåret – regionen vil fjerne sit tilskud.
  • Bus 390R mellem Helsinge Station og Helsingør Station kan blive væsentlig beskåret – regionen vil fjerne sit tilskud.
  • Natbusserne, de såkaldte N-linjer, kan blive nedlagt. Det gælder 90N mellem Gilleleje og Helsingør.
  • Gribskovbanens tog skal køre med færre afgange om lørdagen.

Regionen Hovedstadens oplæg til besparelser rummer en række forskellige muligheder, som regionen næste måned vil drøfte med de berørte kommuner. Besparelserne kommer, fordi den såkaldte letbane omkring København bliver dyrere end forventet.

Også nabokommunen Halsnæs bliver ramt af besparelserne, blandt andet Frederiksværkbanens tog, som er udpeget til at køre med timedrift lørdage i stedet for hver halve time. Begrænsning af antal togafgange hver halve time får også stor betydning for de pendlere, som dagligt tager til Frederikssund.

– Vi mener, at det er en forkert prioritering at finansiere letbanen ved at skære i resten af den kollektive trafik. Regionen bør fastholde serviceniveauet på kerneopgaverne i Nordsjælland og finde pengene et andet sted, for eksempel i puljerne til vækst- og erhvervsudvikling eller regionaludvikling, forklarer Steffen Jensen(S), borgmester i Halsnæs Kommune, til Frederiksborg Amts Avis.