BIL-TEST: Peugeot 3008 – ny motor holder den ung

Tekst/Foto: Thomas Schiermacher, Bidt af Biler.

Peugeot 3008.
Peugeot 3008. Foto: Thomas Schiermacher

Flot og fed på den franske facon

BIL-TEST: Peugeot 3008 blev Årets Bil. For to år siden. Er tiden allerede løbet fra franskmændenes SUV? Har konkurrenterne overhalet inden om?

Peugeot har lagt en ny motor i 3008. Det er diesel. Verdens mest udskældte brændstof, men når man kigger på hvor meget (eller lidt) olie, den brænder af, så er der alligevel god sund fornuft i at vælge en bil som 3008 med den nye 130 hestes blue hdi-motor. For Peugeot lover 25 km/l efter den nye WLPT-norm og det er rigtig godt.

Suzuki Vitara har fået et facelift

Det lever den ikke helt op til i den uge, hvor jeg tester den, men jeg får også kørt mest i byen og en del korte ture og meget lidt, der hvor 3008 har det bedst, nemlig på landevejen.

Peugeot 3008 har det smarte nye Peugeot-design i kabinen, Det betyder rat med flad top og bund, et smalt ’bånd’ med instrumenter lige over ratkransen og en skærm, hvor lyd, navigation og telefon styres fra.

Audi genbruger batterier fra el-biler

Det er skønt, at Peugeot er vendt tilbage til de franske traditioner, hvor det ikke gør noget at designet ikke kun er funktionelt. Det må også gerne være pænt. Også, hvis det koster lidt på funktionaliteten.
Det gør det nemlig, Der er i instrumentbrættet en række blanke kontakter. Det ser fedt ud, men jeg finder det umuligt at betjene dem uden at kigge, fordi der er ens og symbolerne, der skal angive hvad der er hvad ikke er helt så klare som man kunne ønske det.

Peugeot 3008. Foto: Thomas Schiermacher
Peugeot 3008. Foto: Thomas Schiermacher

Peugeot 3008 kører godt og giver et design med fransk kant. Den nye dieselmotor passer fint til den velkørende familie-SUV og med 8-trins automatgear er kørslen let og komforten i top. Prisen for den testede version er godt 400.000 kroner. Det er mange penge, men man får en stor bil med plads til familie og feriebagage og masser af udstyr. Kan du lide de franske designdetaljer skal du ikke tøve med at tage en prøvetur i 3008 før du bestemmer dig for en ny SUV.

PEUGEOT 3008 GT LINE BLUEHDI 130 EAT8

Pris: Den testede model koster 399.990 kroner.
Peugeot 3008 fås fra 288.990 kroner.
EU-miks: 25 km/ltr.
Motor: diesel 1,5 l. fire cylindre på række.
130 hk. ved 3,750 omdr/min.
Moment: 300 Nm. ved 1.750 omdr/min.
Topfart: 195 km/t
0-100 km/t: 11,5 sek.
Egenvægt: 1.498 Kg
Bagagerum: 591/1.670

Peugeot 3008. Foto: Thomas Schiermacher
Peugeot 3008. Foto: Thomas Schiermacher

Følg med i det seneste på det danske bilmarked. Netavisen Gribskov har i et forsøg på at kunne favne bredere uden at tære på vores redaktionelle ressourcer, indledt et samarbejde med bilportalen Bidt af Biler, der med base i Nordsjælland har en mission om at levere læseværdige bilnyheder, tilpas nørdede brugeranmeldelser og indsigtsfulde reportager om nye og kommende biler til det danske – og nordsjællandske marked.

Giv din mening til kende: