Brutal Mercedes-Benz er sagen for manden (og hans hund)

Som husejer, hundeejer, jæger eller bare bilglad er der kun en ting at sige om Mercedes-Benz X-Klasse 350d. Det er den bil alle mænd fortjener. En ’mand-og-hund-bil’, som jeg kalder det.

Nu skal du høre hvorfor. Det er ikke fordi det er en Mercedes-Benz. Det er biltypen. 4-hjulstræk, plads til bagage, hund og værktøj i tørvejr bagved sædet og det store lad til at smide affald, byggemarkedsindkøb, kanoer og cykler op i. Det er skønt.

X-Klasse kom i 2017 var er den første egentlige pick-up fra Mercedes. Parkér den ved siden af en Nissan Navaro og du vil straks se, hvad ophavet er. Men for at mercedes-ificere den er der gjort en del, især bag rattet, hvor kontakter og greb og skærm er fra Mercedes-hylderne og kan kendes igen fra bl.a. C-klassen.

Nyheden i den testede version er at Mercedes X-Klasse 350d nu fås med en kraftfuld 3-liters V6-motor på 258 hk og 550 Nm. Det giver pick-up topmodellen masser af saft og kraft. Den store bil flytter sig fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Det må ret godt for en stor pick-up, der vejer over 2.300 kg. Kræfterne når asfalten via en 7-trins automatgearkasse og der er træk på alle fire hjul. Alle de kræfter koster lidt på brændstofkontoen. 11,6 km/l uden læs og noget på krogen. Det er ikke alverden.

X-Klasse 350d giver dig også mulighed for at køre terræn med både høj og lav udveksling. Det sker ganske simpelt ved, at dreje på en knap i instrumentbrættet.

Komfortabel kæmpe

Normalt er varebiler og andre arbejdsbiler, som X-klassen altså hører til, ikke kendt for at være komfortable. Men Mercedes-Benz har brugt gode materialer i kabinen, sæderne er lækre og instrumentering meget personbilsagtig.

Den store (og tunge) bil er let at køre. Ved parkering er styretøjet lidt tungt, men det er i småtingsafdelingen. Der er mulighed for at vælge imellem flere køreprogrammer. ’Eco’, ’Comfort’ og ’Sport’, samt ’Off Road’. Forskellene er ikke markante i de tre, der er beregnet til asfalt. Jeg lod den hurtigt stå i komfort, for X-Klasse bliver aldrig hverken ’Eco’ eller ’Sport’ alligevel.

Der, hvor jeg ender arbejdsdagen er på en lille p-plads ved en rækkehusbebyggelse. Og her mærker man at X-Klasse er en stor bil. Med en længde på 5,3 meter og en bredde på 1,9 meter er der snævert i p-båsen. Her hjælper det udmærkede 360 graders kamera. Det er ekstraudstyr til godt 10.000 kr (ex. moms), men det fungerer bare. Man sidder dejlig højt og har store spejle, så selv uden kamera kan man ramme en p-plads i bakgear. Laddet er 1,59 gange 1,56 og der kan lastes 1.025 kg. Nok så vigtigt er det at den trækker 3.500 kg på krogen.

Og nu tilbage til starten. X-klassen med 6 cylindre og power under hjelmen er dejlig. Op på laddet med knækkede fliser og affald. Hunden ind bag sædet og så ud og læsse af. Man mærker næsten ikke at der er en trailer bagpå, når der er det og ved helt almindelig kørsel på lande- og motorvej er X-klasse ganske behagelig. I byen … er den stor, men højden giver overblik i trafikken og den er let at køre.

Det, der gør at alle mænd ikke får en, er prisen. Den store d350 koster 411.632 kr. ex. moms og testbilen med udstyr ender på 484.846 kr. ex. moms. Billigste udgave er d220 med træk på to hjul. Den kan får fra 267.000 kr ex. moms. På hvide plader kan du få den fra 512.000 kr.

Giv din mening til kende: