Royal og Carlsberg til festivalformand: Hvilken risiko?

De to bryggerier Carlsberg og Royal understreger, i modsætning til formanden for Musik I Lejet, at der stort set ingen økonomisk risiko er forbundet med at vælge dem som leverandør af øl til festival. Foreningen kan derfor trygt varetage ølsalget selv. Tekst: David Abildgaard. Arkivfoto: Allan Andersen.

(Foto: Allan Andersen)

TISVILDELEJE: De to største bryggerier i landet har svært ved at genkende den risiko, som formanden for Musik I Lejet påstår er årsag til, at foreningen udliciterer ølsalget til de to stifteres selskab Good Boys Agency.

Det er det rene sludder, når formanden for Musik I Lejet, Lars Thykier, siger, at der er en stor risiko forbundet med at stå for salget af øl under festivalen. Spørger man både Carlsberg og Royal bryggerierne, så er der stort set ingen risiko forbundet med opgaven.

Lars Thykier. Foto: DRF

Formanden mener ellers, at risikoen for at brænde inde med øllet er så stort, at bestyrelsen hellere vil lade de to tvillinger Andreas og Kristian Grauengaard tage sig af opgaven. De stiftede festivalen tilbage i 2008, men har siden fjernet sig fra bestyrelsen og har i år oprettet virksomheden Good Boys Agency, der varetager opgaver for blandt andet Musik I Lejet.

Musik I Lejet skriver på sin hjemmeside, at festen er non-profit, og at al overskuddet går til velgørende, lokale formål. Det blev i 2016 til lidt over 200.000 kroner ud af en omsætning på godt 11 millioner kroner.

Royal: Ingen risiko her
I Faxe, hvor Royal Unibrew har hjemmebane, er man stolt af sin service til landets festivalarrangører.

– Vi fakturerer kun kunden for det, der bliver solgt. Så man kan ikke brænde inde med noget, for vi tager stort set det hele tilbage. Det er klart, hvis der er en ølkasse med kun 20 øl tilbage, så må de dele den på pladsen, når de rydder af, som det normalt sker, forklarer Søren Jørensen, eventchef hos Royal Unibrew, der også oplyser, at de samtidig garanterer, at festivalerne heller ikke løber tør for øl.

LÆS OGSÅ: Non-profit? Stiftere står til at score kassen på Musik i Lejet

Carlsberg oplyser, at de også tager alle deres varer retur, når festivalerne, de sponsorer, er slut.

– Vi ser vores festivalsponsorater primært som en marketinginvestering og ikke isoleret som kortsigtet forretning, og selvom der også sælges produkter og dermed skabes indtjening på festivalerne, er der ikke direkte overskud på sponsoraterne i kroner og øre. Vi har ingen interesse i, at en festival brænder inde med overskydende øl. Tværtimod, tror jeg festivalerne vælger os, fordi vi aldrig løber tør for øl, forklarer Kasper Elbjørn, presseansvarlig for Carlsberg i Danmark.

Millioner i profit

Andreas Grauengaard. Fra testimonial, Unibrew.

Ifølge pålidelige kilder i øl-branchen er overskuddet på en solgt fadøl typisk på mellem 30 og 40 kroner alf afhængig af, hvad festivalen vælger at tage for den, typisk mellem 40 og 50 kroner. Alene overskuddet fra salg af Royal økologisk øl forløber sig derfor til mere end tre millioner kroner under de tre dage festivalen varer. Dertil kommer salg af andre øltyper, spiritus samt sodavand, som det endnu ikke er lykkedes os at få indblik i.

Det gode og smertefrie samarbejde er også tydeligt at spore hos medstifter af Musik I Lejet, Andreas Grauengaard, der blandt andet roser Royal for deres store engagement. Det sker i en promotion-video for Royal med glade kunder.

Se reklamefilmen her: Musik I Lejet, Unibrew. (Videoen findes ved at scrolle et stykke ned på siden).

I videoen siger Andreas Grauengaard blandt andet:

– Der har været et meget stor tillidsforhold og gensidig forståelse af, hvor vi er på vej hen, og det har været helt afgørende for, at musik i Lejet har kunne udvikle sig. De har set nogle perspektiver og har både kunne lave noget fri leg, samtidig med at de har været en form for rådgivere og været gode til at spare med os om de enkelte bar-koncepter, forklarer han i reklamen, der blandt andet oplyser, at der bliver solgt over 35.000 liter økologisk øl under festivalen fordelt på 22 barer.

Festivalmedstifter tager telefonen
Det er langt om længe lykkedes netavisen at komme i telefonisk kontakt med medstifter Andreas Grauengaard. Han nægter dog at svare mundtligt på vores spørgsmål, Vi har derfor efterfølgende sendt en række indledende spørgsmål, hvor vi blandt andet spørger om at få indblik i et udspecificeret regnskab for salg af alkohol under MIL, samt hvad aftalen med Musik I Lejet indebærer økonomisk for Good Boys Agency.

Vi bringer en opfølgende artikel, når der indkommer skriftligt svar fra Andreas Grauengaard. Linket vil i så fald kunne ses et sted øverst i denne artikel.

FAKTA: Det sagde formanden
Bestyrelsesformand for Musik I Lejet, Lars Thykier, har tidligere påpeget over for netavisen, at der er en stor risiko forbundet med at overtage ølsalget, hvorfor bestyrelsen havde valgt at udlicitere opgaven til de to tvillingers virksomhed:

– Der er også en stor risiko, for sælger man ikke det, man havde regnet med, og brænder inde med det, så kan vi ikke bruge det til næste års festival. Og jeg vil ikke have en risiko for, at vi sætter buen for stramt. Derfor har vi lagt nogle af de her ting ud. Og det kan godt være, at nogle tjener penge på det. Og tillykke med det. Til gengæld ved vi, hvad vi har med at gøre, sagde Lars Thykier i en tidligere bragt artikel.

Et andet sted i interviewet forklarer formanden dog også, at han ikke kender til detaljerne omkring, hvordan en festival strikker en aftale sammen med et bryggeri.

– Ved du hvad, jeg kender faktisk ikke den aftale, så jeg kan ikke sige, hvor meget de smider ind. Men hvis du får nogle informationer om det, vil jeg rigtig gerne høre det, forklarede han til netavisen.

Få et overblik i kronologisk rækkefølge:

Evaluering: Musik i Lejet må ikke blive større (5. oktober 2017)

Non-profit? Stiftere står til at score kassen på Musik i Lejet (19. maj 2018)

Festivalformand: Der er intet unormalt her (19. maj 2018)

Politikere kræver svar: Hvad sker der i Musik I Lejet? (20. maj 2018)

Royal og Carlsberg til festivalformand: Hvilken risiko? (24. maj 2018)

Festival-stifter i flyverskjul: Snak med foreningen (25. maj 2018)

Musik I Lejet boykotter Netavisen: Ikke flere spørgsmål, tak (26. maj 2018)

Skriv din kommentar her: