Damhus Biler: Stop journalisten og i får de 195.000 kroner retur

Jovica Zurz, Damhus Biler, er nu klar til at betale pengene tilbage, men det kræver, at Netavisen Gribskov trækker følehornene fra hans families erhvervsinteresser. Tekst: David Abildgaard Foto: Instagram.

HELSINGE: Indehaveren af Damhus Biler ApS, Jovica Zurz, har lovet folkepensionist Gunner Lerche, at han snart får sine 195.000 kroner retur. Kravet er, at Netavisen Gribskov stopper med sin dækning af familiens mange forretningseventyr.

Der er måske lys for enden af tunnellen for Gunner Lerche, der ved en tastefejl under købet af en brugt bil endte med at betale 195.000 kroner for en Chevrolet Tacuma 2,0 fra 2005, der ellers kun skulle koste 19.500 kroner. Efter en del medieomtale er indehaveren nu klar til at returnere pengene. Der er dog blot et enkelt krav.

Rikke Hansen foran sin ægtemands onkels bil, som han blev snydt til at betale små 200.000 kroner for. Bilen er stort set intet værd, fortæller en mekaniker, der har haft bilen til gennemsyn. Tekst: David Abildgaard. Foto: Privat.

– Jovica (Zurz, indehaveren, red.) ringede flere gange til Gunner, og da jeg fik telefonen, så nåede vi frem til, at de gerne ville have noget på papir, et forlig om tilbagebetaling. De vil dog have os til at love, at I stopper med skriveriet, men det er jo uden for min indflydelse, forklarer Rikke.

FIK DU LÆST: Lokal bilforhandler meldt til politiet: Stjal 175.000 kroner fra kunde

Hun har fulgt med i de mange vrede kommentarer på Gunners vegne og har ingen intentioner om at bede netavisen stoppe dækningen. Hun kræver stadig pengene retur på sin mands onkels vegne. Gunner er oppe i årene og hører dårligt, så hun har taget hånd om hans situation med den skruppelløse bilforhandler.

– Han blev ved med at slå på, at det ikke er ham, men hans sælger, der havde gjort det. Men han var med under salget og afviste jo, at Gunner skulle have pengene tilbage, forklarer hun.

RELATERET LÆSNING: Mekaniker efter syn af Gunners bil: Den havde ikke engang viskere

Jovica Zurz har tidligere til Netavisen Gribskov understreget, at han ikke så noget galt i handlen, fordi Gunner var “hoppet på den”.

Netavisen har uden held forsøgt at få en kommentar fra Jovica Zurz.

– Jeg har ingen kommentarer, oplyser han, da vi forsøger at spørge til, om han vitterligt har tænkt sig at betale pengene retur.

Flere vrede kunder
Det er dog ikke kun Gunner Lerche, der har oplevet dårlig service hos Damhus Biler. Netavisen Gribskov har været i kontakt med andre vrede kunder, der forklarer, at de har købt biler, der hverken var synet som lovet eller blev leveret i en forsvarlig stand.

Danny Brunsgaard fra Skævinge beretter for eksempel i en kommentar under en tidligere artikel, at han også er “blevet taget i røven af de platugler”, som han beskriver dem.

– De har solgt os en bil, som ellers skulle være fin, og der skulle kun laves tandrem, hvor efter det endte i 15.000 kr i reparationer på bilen, forklarer han i kommentaren.

– Ydeligere kan FDM heller ikke gøre noget, da de fortæller, at der er tre måneders ventetid på ankeklagenævnet, og at man ikke må reparere på bilen imens, da den skal leveres tilbage i samme stand som man fik den i. Dette ved svindlerne, og derfor skider de på alle de regler, de kan komme i nærheden af. Fy for helved siger jeg bare, slutter han.

Vi har også haft kontakt til en kunde, som ønsker at være anonym, der købte en bil i en nu nedlagt firma ejet af familien.

– Jeg købte bilen for 23.000 kr. + 1500 kr. i pladspåsætning. Bilen blev lovet nysynet ved købet, forklarer læseren, der hurtigt fandt andre fejl.

– Jeg fandt så hurtigt ud af mange fejl på bilen, bl.a. problemer med utæt kølersystem og termostats, totalt rustet ophæng, elektroniske fejl på lygter og meget mere. Jeg tog til en mekaniker og fandt ud af at hvis jeg skulle have den lavet så den var i god stand, skulle jeg af med næsten 17.000 kr. i reparationer.

Det valgte køberen at konfrontere ham med.

– Og hans svar var: “Fordi du har pruttet om prisen kan jeg ikke hjælpe dig”, “Jeg lever efter mine egner regler, og kan ikke hjælpe dig”.

Hun tog også kontakt til FDM og her var beskeden ikke opmuntrende.

– Jeg kom så derefter i kontakt med FDM for at håbe, at de kunne hjælpe mig med min sag. Det kunne de ikke, da vi til vores store frygt finder ud af, at han har snydt på slutsedlen og skrevet sit eget navn på og ikke firmaet. Dermed er der intet at gøre.

Kunden slutter:

– Vi har så senere fundet ud af, hvorfor han ikke skrev firma navnet på slutsedlen. Det gik konkurs før jeg købte min bil. 

Vi har taget kontakt til FDM for at høre til proceduren for, hvad man kan gøre, når man er blevet snydt af en bilforhandler. Det kan du læse om her:

FDM advarer: Vi ser jævnligt snyd på slutsedler fra bilforhandlere

Har du haft en dårlig oplevelse hos Damhus Biler, Nordsjællands Biler eller rengøringsvirksomheden Krone Service ApS, så kan du kontakte redaktionen på: redaktion@netavisengribskov.dk.

Giv din mening til kende: