DEBAT: Det er jo umuligt at bestille tid til vaccination

90-årige Birthe Skov har længe ønsket at bestille en vaccination til Covid-19. Det har vist sig sværere end ventet. Modelfoto: Pixabay.
DEBAT: Dette er en sandfærdig historie om at være tæt på 90 år og stadig ikke at kunne bestille tid til vaccination mod Covid-19.

Jeg fik brev den 12. februar 2021 med tilbud om at ringe og bestille tid til vaccination. Har ikke computer, men fik et telefonnummer at ringe til. Har siden forgæves ringet hver dag flere gange (i dag ca. 15 gange). Får automatisk telefonsvarer-besked: “Prøv senere på ugen eller i næste uge”.

Hører Søren Brostrøm stå på TV og opfordre kommunerne til at hjælpe svage borgere. “Fint”, tænker jeg og ringer til kommunen.

– “Ja, god dag. Har du selv mulighed for transport?”
– “Ja, jeg har et Falck-abonnement”
– “Så kan vi ikke hjælpe dig. Vi kan ikke booke dig ind, det kan vi bare ikke”
– “Hvad så med dem, I skal sørge for transport til?”
– “Ja, dem kan vi booke ind”

Til mine ligesindede: Det er ikke altid, det betaler sig at være ærlig.

Jeg har nu mest lyst til at opgive, da jeg kan mærke, det går ud over mit blodtryk. Det værste er, at tiden går, og genforeningen med familie og venner står hen i det uvisse. De er jo bange for at smitte den gamle her.

Mit direkte spørgsmål er: Gør i noget for os? Prøver i at være i dialog med regionen? Et system, der virker så dårligt må da kunne efterreguleres. Vi vil gerne via pressen (den skrevne) underrettes om, hvad I prøver at gøre for os gamle.

Overdriver jeg?

Prøv selv at ringe til Region Hovedstaden, og lyt til den venlige telefonsvarer, der i øvrigt henviser til en computer. Og så hader jeg den bemærkning: “Sådan er det barel”

Bibi Skov
Thorsagervej 24, Græsted

Redaktionel note: Redaktionen har været i kontakt med Birthe Skov, som oplyser, at det efterfølgende endelig er lykkedes at få bestilt en tid til vaccination. Netavisen Gribskov har testet svartiden for Region Hovedstadens Covid-19 linje og kan oplyse, at det efter 12 minutters venten lykkedes at komme igennem til en medarbejder for tidsbestilling til vaccinationer. Medarbejderen oplyser, at der er perioder, hvor de må oplyse borgerne, at de har ringet forgæves, da antallet af vacciner i givne områder kontrolleres fra centralt hold i Region Hovedstaden.

Leave a Reply