DEBAT: En misforståelse er ved at brede sig!

Kim Valentin (V) borgmester. pressefoto

DEBAT: Kommunalvalget i Gribskov endte med et blåt flertal. Det betyder ikke at de konservative automatisk får borgmesterposten – også selvom de har fået et godt valg. For at blive borgmester skal der være et flertal bagved. Det har de konservative ikke – det har Venstre. Hvorfor det?

Op til valget var der to blå borgmesterkandidater – Trine Egetved og Bent Hansen. Begge gik til valg på at blive borgmester. Det var det, vi lovede vores vælgere. Heldigvis blev det muligt.

Valgforbundet er et teknisk valgforbund, der udelukkende har til hensigt ikke at “spilde” blå stemmer. Der er altså IKKE aftaler om andet end det.

På valgaftenen viste det sig, at der så var 15 mandater bagved Bent Hansen og kun 8 mandater bagved Trine Egetved. Derfor tilbød vi konservative, nye borgerlige og dansk folkeparti at lave en bred konstituering i byrådet med Bent Hansen som borgmester.

De konservative sagde nej-tak. Desværre. De ville have borgmesterposten uanset hvad. Det er de konservative som sagde nej-tak til en mere blå konstituering. Det er altså ikke Venstre som sagde nej til de konservative. Sådan er demokratiet. Der skal altså være et flertal bagved en borgmester.

Jeg vil opfordre til at konservative, nye borgerlige og dansk folkeparti går med i konstitueringen. Vi holder døren åben for dette. Vi mener kommunen skal have en borgerlig liberal borgmester der arbejder bredt med hele byrådet. Det skal IKKE være blokpolitik. Det skal være et samarbejdende byråd.

Kim Valentin
2. Viceborgmester, Venstre
Medlem af folketinget

11 Comments

annie thomsen
20. november 2021 at 19:25

Kim Valentin, du blev med 4000 stemmer valgt til borgmester i 2013. Ii 2017 havde du formøblet halvdelen af dine stemmer til 2000. Du ville dele borgmesterposten med Anders Gerner Frost. Ved valget 2021 fik du 516 stemmer( for meget ) og du kan ikke selv se, hvilken skadevirkning du har på Venstre og på din “Rådgivning” af Bent Hansen. Burde det ikke være tydeligt for dig, at du er uønsket, og er en økonomisk belastning for borgerne. Du har det største fraværd i Byrådet, og det højeste honorar som 2. Viceborgmester og udvalgs poster mv. Din rådgivning af Bent Hansen afspejler dine menneskelige værdier eller mangel på samme. Tilmed får du ministerløn fra Folketinget. Og hvor stammer min vrede fra? At du kold som en brøndgravers r…….. offer sagesløse naboer, til Østre Alle 53 Gilleleje, til fordel for en skruppelløs bygherre, for at spare kommunens penge til en erstatning . Og du fortsatte med afvisning af Advokat Karoly Nemeth der kunne hjælp naboerne, hvis du ville mødes med ham, for afgrænsning af de 1000 bilag i sagen.Det blev et nej tak fra dig, og senere fra Anders Gerner Frost. Vi har ikke mistet håbet, for at få Bent Hansen tilbage på jorden, og sammen med Trine Egtved at få lov, orden og borgernes retssikkerhed tilbage til Gribskov., Det har været 4 voldsomme år, men det ved du jo ikke så meget om, for du var her ikke.

Jørgen Flyr
20. november 2021 at 19:01

REGNING OG REGNING

Allan Nielsen, du regner som vinden blæser når du skriver: “Konservative fik flere end 3 gange så mange stemmer som Venstre”.
KONSERVATIVE 5197 STEMMER
VENSTRE 4436 STEMMER.
Forskellen er altså bare 761 stemmer, hvilket har givet Konservative et billigt mandat mere en Venstre.

    Timm Nielsen
    21. november 2021 at 13:09

    De korrekte tal er: Venstre 4.400 stemmer. Konservative 5.220 stemmer. Forskel 820 stemmer.

19. november 2021 at 18:00

Prøv lige at læse hvad du selv skriver! Det rigtige havde da været, at blå blok lavede en aftale som der var enighed om i blå blok og at man så derefter indbød rød blok til at deltage! Ikke omvendt!

18. november 2021 at 21:15

Pak dit tøj Kim Valentin og tag din arrogance med dig.

    jaen pedersen
    1. december 2021 at 11:26

    Ved ikke om denne Kim Vallentin skal pakke – men eet er sikkert, jeg vil fremover holde øje med hvor ofte, denne person ikke er tilstede ved byråds-møderne,
    – jeg synes, år efter år, at Venstre har eet medlem ,som ikke er på sin plads, men blot er med til at trække stemmer.

Jørgen Evers
18. november 2021 at 20:58

Selverkendelse, selvindsigt, situationsfornemmelse og ikke mindst moral – det er så nogle af de ting man i det demokratiske Venstre i Gribskov helt har glemt eller i hvertfald for en tid har valgt at se stort på.
Det er ikke demokrati at melde et ud og når man så har fået støtten/mandatet så gøre det stik modsatte.
Hvis Venstre havde meldt den nuværende agenda ud – så var Kim Valentin ikke engang kommet i byrådet – så var det helt sikkert endnu flere der havde forladt den synkende Venstre skude og stemt på et af de andre blå partier.
Det er skræmmende at se – ikke kun i Gribskov – hvordan lokalpolitikere i høj grad tager den bageste på deres vælgere for at sikre sig “ben” og ussel mammon.
Skræmmende at der faktisk troede på det der blev sagt op til valget og så må se sig snøret.

Allan Nielsen
18. november 2021 at 17:49

At være loyal over for sit parti er en dyd, men at Kim Valentin, som også er MF, fyrer en sådan historie af er betænkeligt. Inden for landspolitik er det kotume, at det største parti stiller med statsministerkandidaten. Enhver optakt til folketingsvalg handler om, hvem partierne peger på som statsminister, så borgerne kan træffe deres valg.
Venstre indgik et valgforbund for “at undgå stemmespild og sikre et borgerligt flertal”.
Konservative fik flere end 3 gange så mange stemmer som Venstre. Venstre gik tilbage og Konservative gik markant frem. Så “tilbyder” taberen vinderen at deltage på taberens vilkår, hvilket naturligvis er uacceptabelt.
Hvis Kim Valentin tilbyder mig at bytte min ny, flotte bil med hans egen gamle brugte, vil han jo næppe blive forarget over et afslag.
Hvis Kim Valentins mærkelige holdning til demokrati finder vej til Folketinget, kan vi se frem til, at et stærkt decimeret Venstre kaster sig i armene på rød blok for at få topposten. Sådan fungerer demokratiet (endnu ) ikke på landsplan – hvorfor så på kommunalplan ????
Jeg har i mange år stemt Venstre – dog ikke denne gang. Og med den retorik og tilsidesættelse af vælgernes dom, som Venstre og Kim Valentin lægger for dagen, kommer det ikke til at ske igen.
Så pas på med at fordreje sandheden Kim Valentin – det hævner sig sidenhen. Er en borgmesterpost til dit parti virkelig mere værd end partiets og din troværdighed og integritet?

    Jørgen Flyr
    20. november 2021 at 18:58

    REGNING OG REGNING

    Du regner som vinden blæser når du skriver: “Konservative fik flere end 3 gange så mange stemmer som Venstre”.
    KONSERVATIVE 5197 STEMMER
    VENSTRE 4436 STEMMER.
    Forskellen er altså bare 761 stemmer, hvilket har givet Konservative et billigt mandat mere en Venstre.

Thorvald Stigsen
18. november 2021 at 16:17

Kære Kim,
Duhar ret når du skriver “Valgforbundet er et teknisk valgforbund, der udelukkende har til hensigt ikke at “spilde” blå stemmer. Der er altså IKKE aftaler om andet end det”.

Det første ved vi godt. Det, at der IKKE er aftaler om andet, forvirrer mig dog lidt.

For Venstre skrev en pressemeddelelse op til valget, hvor de fortæller vælgerne at: “Der er tale om et valgteknisk samarbejde for at undgå stemmespild og for at sikre et borgerligt flertal efter kommunalvalget d. 16 november 2021”.
Betyder det ikke, Kim, at venstre fortæller vælgerne at Venstre foruden valgforbund vil “sikre et borgerligt flertal efter kommunalvalget”? Altså, det du nu undsiger?
Ydermere, så skrev Venstre: “ser frem til et stærkt og stabilt samarbejde både før og efter valget”. Jeg opfatter det som en sikring til vælgerne, at valgforbundet også peger på en konstitureringsaftale, uanset hvem vælgerne måtte pege på som borgmester. Er det mig der læser det helt forkert og tager jeg helt fejl, Kim?

Lars Hybel
18. november 2021 at 15:24

Det er yderst sjældent, at jeg erklærer mig enig med en Venstre-politiker. Men her må jeg give Valentin ret. At det skulle være udemokratisk at samarbejde med partier, man ikke har indgået teknisk valgforbund med, er useriøst og patetisk. Kig til Bornholm kære konservative. Der var vist ikke valgforbund mellem Ø og C. Jeg havde hellere set en socialdemokratisk borgmester, hvad der ikke er sandsynlighed for, så længe partiet er delt i 2 fraktioner. Nu er der indgået en konstellation på tværs af blokkene, det er måske det bedst opnåelige.