Foto: Arkiv


DEBAT: I de sidste par uger har buschauffører og passagerer været unødigt stressede, alt sammen fordi Djøfferne på direktørgangen skal spare (læs nedskære) i busselskabet.

Overalt i hovedstadsområdet men også her i Gribskov er der ingen af de sædvanlige bus-ankomstider på skiltene på busstanderne. I stedet står der med småt skrift (der kræver briller for de fleste), at man skal sende en sms til 1250 og så igen en anden sms for at få ankomsttiderne for bussen.

Enhver kan regne ud, at man hjemmefra skal se på rejseplanen på nettet for at finde ud af, hvornår bussen kommer og kører videre til den ønskede destination. Det kræver så en mobiltelefon, hvis man ikke har en pc, eller ved hvordan man skal betjene den. Uanset vejrforholdene: Om solen brager, regnen styrter ned, sneen fyger, mørket sænker sig, er det mobilen, der er primus motor. Ikke alle har den, man kan glemme det digitale instrument eller er måske heller ikke i besiddelse af en mobil, som man ikke kan betjene..

Kunderne er nervøse, chaufførerne er ved at bryde sammen over alle de mange spørgsmål endda til tider af grovere karakter. Det er ikke dem, der har igangsat de ’geniale’ kunde fjendtlige nedskæringer. Men det er buschaufførerne, der må stå på skud. For enhver men især ældre mennesker er det ubeskriveligt menneskefjendsk. Er det taxaer, vi skal tage? Det er pengepungen ikke tyk nok til? Skal vi gå? Kilometer efter kilometer? (sarkastisk)

Som prikken over i’et er samtlige skilte vendt forkert på strækningen Helsinge – Gilleleje og den anden vej rundt. Dvs. skal man til Helsinge står der, at bussen kører til Gilleleje og skal man til Gilleleje, står der at bussen kører til Helsinge. Konklusionen er, at Movias sparedirektører gør deres for at jage kunderne væk. Tillykke!

Ulla Holtegaard
Breine-Åsen 16, Gilleleje

Giv din mening til kende: