DEBAT: Jeg håber ikke vi lærer vores børn, at skriger vi højt nok får vi ret

DEBAT: Det er en grundlovssikret rettighed at forsamle sig. – det bakker jeg naturligvis op om. Det er i min verden også i orden, at være uenig i de beslutninger der tages. Men at medbringe blåmalet kiste i den ene hånd, imens man har sine små børn i den anden, stikker for mig fuldkommen af.

 

“Hvad er det vi lærer vores børn.?” – spurgte én af demonstranterne … – med henvisning til de stemmer som de mener ligger i et naturligt “blåt” samarbejde. Jeg håber ikke vi lærer vores børn, at hvis vi skriger højt nok får vi ret. Det jeg har været vidne til i dag, er slet ikke det billede af Gribskov jeg kender. Det er sørgeligt og stik imod demokratiet. For her er det altså et flertal der bestemmer. Hvad enten vi kan lide det eller ej.

Personligt er jeg begejstret for det brede samarbejde – man skal som politiker altid huske på, at naboen kan have stemt på et andet parti end én selv, så det brede samarbejde er den eneste måde man kan sikre sig at flest bliver hørt.

Det kræver selvindsigt, når kun 1 siddende byrådsmedlem vil pege på Det konservative folkepartis Trine Egetved som Borgmester. I politik skal man, til hver en tid kunne tælle til et flertal.

Trines utilstedelige opførsel – specifikt og helt generelt – gør at de står så svagt som de gør. Det kan Det Konservative folkeparti kun takke sig selv for.

Natasha Stenbo Enetoft
Byrådsmedlem (V)

12 Comments

Evan Krogh
26. november 2021 at 11:20

Det er ren børnehave, er der ikke en voksen tilstede et sted?

24. november 2021 at 12:35

En kommune er en virksomhed der skal ledes og drives som enhver anden. Det er derfor vigtigt, at rorgængeren (borgmesteren) er en person, der er til at stole på, og som er samarbejdsvillig. Når 13 ud af 21 kommunalpolitikere peger på Bent Hansen, må man gå ud fra, at han er egnet som leder. Der bliver sikkert bagt rævekager rundt omkring i landet efter et valg – og muligvis også i Gribskov, men det er en del af demokratiet, og vil man demokratiet, så følger dette også med.
Ved kommunevalget i 2009 i Gribskov blev Jan Ferdinansen fra de konservative borgmester på 7,7% af stemmerne. Venstre fik 38%, Soc.dem.23.1% og SF 16.2%. Var det sket i dag, ville der ikke være plads nok foran rådhuset.

    Leif Jaensson
    24. november 2021 at 13:29

    Antallet af byrødder i Gribskov er 23 – så 15 står bag den nye borgmester. Undskyld fejlen.

    Per ipsen
    25. november 2021 at 9:37

    Den snigende trend der er opstået de sidste 20 år, hvor man som magthaver, gør som man vil og føre folket bag lyset i håb om tilgivelse er farlig for demokratiet. Vores demokrati er bygget på tillid. Det bliver tydeligere og tydeligere at der er en holdning om at det er ok at snyde lidt på vægtskålen for at komme til. Senest Minksagen og ikke mindst det kaotiske kommunalvalg hvor den ene efter den anden løb fra de løfter de stillede vælgerne i udsigt. Jeg tror at der er mange der føler at den mest almindelige forståelse af demokrati er ved at blive fordrejet på en måde hvor uordentlighed og uvederhæftighed er ok. “Hvorfor skal vi stemme når vi ikke bliver hørt” tænker mange. “Sådan er politik” siges der. Men sådan behøver det ikke at være. Må vi bede om noget ordentlighed og respekt for hinanden. Og må vi bede om at få stoppet denne uordentlighed og om at vores politikere uanset partifarve viser sig som sande ledere og viser vejen. Det da helt utilgiveligt at vi alle skal være vidner og bruge tid på et skuespil der er så åbenlys politisk plat og som risikere at koste det dyrebareste vi har. Nemlig vores tillid til hinanden.
    Det er faktisk kun en lille smule ændring i vores mindset der skal til.

jaen pedersen
23. november 2021 at 20:37

Er tilflytter ( 5 år siden ) og er aldeles lige glad med om det er en V eller C borgmester der sidder på stolen i Gribskov
– men jeg/ vi har lært vores børn, at siger eller lover man noget , så står man ved det, også uden underskrift på et papir.

23. november 2021 at 19:00

Det er så fint skrevet af Natasha, jeg kan ikke andet end at være enig.
Tænker at de konservative i gribskov skal kigge lidt indad, især Trine.
Så vidt jeg er orienteret så er Bent Hansen en respekteret politiker blandt kolleger i byrådet, et ordentligt menneske.
Jeg håber inderligt at Bent står distancen, jeg tror på at vi mange som IKKE deler demonstranternes opfattelse af hvad der er bedst for kommunen.
Jeg godt forstå hvis der er nogle som er skuffede, men det er ikke alene Venstres ansvar. Jeg synes man skal tage den med Trine, til demostrationen valgte Trine at lægge afstand til Venstre som jeg tolkede det.
Jeg har ikke lyst til at få Trine som borgmester.
Så min bøn til Bent Hansen er, hold ved og ud.
Hilsen Simon

Eva Pahus
23. november 2021 at 17:33

Når man nu taler så meget om den krænkelses-sag (uanset om den var en bevist handling eller et uheld) kan man så heller ikke undgå at nævne, at en byrådskollega fandt episoden så underholdende, at han da måtte dele til til både “højre” og “venstre”….(for at blive i farve-koderne). Hvor mange den er set af vides måske slet ikke…Det er lidt som historien med at hæler er ligeså god som stjæler.

Og det eneste gode, der kom ud af dén sag, var at medlemmerne af Byrådet satte fokus på at implementere en Code of Conduct for opførsel. Den skal så revideres af det nye Byråd i 2022. Mvh

Rasmus Jensen
23. november 2021 at 13:44

Jeg kom tilfældigt forbi demonstrationen i går, og det var lidt pudsigt at høre harmdirrende talere efterlyse anstændighed og ordentlighed fra Venstres side, men samtidig høre folkemængden heppe højlydt på en politiker, der krænkede en byrådskollega i 2018, men som først undskyldte i 2020, presset dertil af Det Konservative Folkepartis krænkelsesudvalg, der i øvrigt konstaterede, at krænkeren ikke havde levet op til ”almindelig ordentlighed”.

Brian Johannessen
23. november 2021 at 13:17

Vil du uddybe utilstedelig opførsel?

    Carsten Rikhof
    23. november 2021 at 16:23

    Det handler om en episode hvor Trine fik hevet i Natashas kjole til et budget seminar i følge medierne. Det blev aldrig bevist at det var med vilje i følge EB:

    Citat fra EB:
    Du skal sige undskyld for at hive kjolen ned på en kollega.

    Så klar er beskeden til det konservative medlem af byrådet i Gribskov Kommune Trine Egetved fra hendes eget partis top.

    Hun er centrum i en krænkelsessag fra 2018, hvor hun trak ned i kjolen på Venstre-kollega Natasha Stenbo Enetoft under et kommunalt budgetseminar, så kollegaens bryster blev blottet til skue for både byrådsmedlemmer og embedsmænd.

    Kravet om en uforbeholden undskyldning kommer, efter at episoden for tre uger siden blev indberettet til partiets nationale whistleblower-ordning.

    Sagen røg videre gennem en advokatundersøgelse, og selvom den ikke kunne konkludere, at Trine Egetved gjorde det med vilje, har partiets landsdækkende udvalg alligevel besluttet, at hun skal undskylde for episoden.

    Det Konservative Folkeparti oplyser, at udvalget er sammensat af partiets forretningsudvalg og organisationsfolk.” Citat slut

      Rasmus Jensen
      23. november 2021 at 18:35

      Nå, ”Trine fik hevet i Natashas kjole”, så hendes bryster blev blottet, men det var ikke bevidst? Godt, så er der jo ikke noget at komme efter. Det sker også let for mig, at jeg får hevet i kvinders kjoler, så deres bryster blottes, når jeg er til seminar. Men det er selvsagt ikke noget problem og ikke noget, jeg undskylder, for jeg gør det jo ikke bevidst!
      Hvor er det betryggende, at vi har Konservative som moralens vogter i Gribskov.

Christian Sterling
23. november 2021 at 12:41

Hej Natascha
Vi lærer vores børn at man skal gøre som man siger man vil gøre. Vi lærer dem at man skal kæmpe for det og stå op imod uærlighed og vendekåberi.
I går bad “gadens parlament” om noget troværdighed og anstændighed fra venstres byrådsgruppe. Det havde du nok også hørt…. hvis du ellers havde lyttet!