Debatten om El-bilen ligner mere og mere politisk kandestøberi

Erick Thürmer. Foto: Presse/Konservative.
KRONIK: Debatten om klimaet og El bilens fremtid i Danmark drukner i forsvaret af statens indtægter på afgifter, alt imens diskussionen om praktikken går tabt.

Af Erick Thürmer, fabrikant og folketingskandidat for Konservative.

I 2018 begyndte man for alvor det store pokerspil om klimaet. Mette Frederiksen (S) åbnede frisk spillet med ønsket om 500.000 grønne biler på vejene i 2030. I 2019 trumfede daværende V-formand Lars Løkke Rasmussen det bud med 1 million, og ikke overraskende følte Enhedslisten sig tvunget til at byde ind med 1,2 millioner elbiler. Åh jo, vælgerne skulle tilfredsstilles. Meget flot. Men hvordan har man tænkt sig, at disse biler skulle kunne finde nogen form for praktisk anvendelse, når det er nemmere at finde en dansende Brøndby-fan på Østerbro, end det er at finde en ladestander?

Hos Thürmer Tools er vi også blevet skyllet over af klimabølgen, og vores hænder har grebet ud efter grønne håndklæder, der kunne tørre følelsen af synd og miljøsvineri væk. Og i klimalovens- og Eldrup-kommissionens ånd, faldt min første tanke på vores bilpark– det beskidte dyr fra åbenbaringen.

Nåh ja, idéen var måske ikke kun fostret af grønne illusioner og blåøjede forhåbninger om at redde planeten, men i lige så høj grad af mulighederne for en lavere beskatning, en billigere genoptankning og en kærkommen mulighed for at belønne kernemedarbejdere i vores virksomhed- som Vivi der har været hos os i 34 år. Uanset årsagen var vi klar! Klar til at tage nok et skridt for miljøet, og klar til at præsentere fingeren for alle de radikaliserede miljøforkæmpere, der så længe har skældt danske virksomheder ud.

Måneders ventetid
Men uagtet vores ambition om at gøre det rigtige ramte virkelighedens knytnæve os med et elegant posestød, der tvang luften ud gennem fortænderne. For ikke blot var der flere måneders ventetid på min private opladningsstander, men i Ishøj centrum hvor vores kære Vivi bor, var der 20 min. til nærmeste offentlige ladestander. En afstand der effektivt eliminerede ønsket om at eje en elbil.

Så på trods af gode intentioner bristede drømmen om flere el-biler i Thürmers bilpark grundet noget så lavpraktisk som en forvokset stikkontakt.

Og det kan undre, at noget så banalt som ladestandere ikke er højere oppe på ønskelisten blandt danske politikere. For i min egenskab som fabrikant og virksomhedsejer kommer praktikken før alt andet. Ingen tanke er noget værd, før den kan omsættes til praktik. Så i stedet for at diskutere afgifter og skatter i én uendelighed kunne det være, at man skulle kigge mere på elbilens praktiske formåen i det danske landskab. Det ville understøtte virksomhedernes behov og lyst til at investere i elbiler, og oversvømme brugtvognsmarkedet med billige elbiler om 3 år når virksomhederne afskriver dem. Vi har sådan set allerede et udmærket distributionssystem, vi skal bare være bedre til at understøtte det. I Tyskland er man f.eks. i fuld gang med at implementere ladestandere på alle tankstationer langs motorvejen.

Regeringen har meldt ud, at 2030 målet skal nås gennem teknologiske landvindinger, men sidst jeg tjekkede, har bilindustrien været mere end vakse ved havelågen, til at imødekomme og forbedre elbilens udfordringer såsom maks. kørselsafstand og pris. Så nu mangler vi bare at få Christiansborg på banen og sikre infrastrukturen. Kom nu!

1 KOMMENTAR

Leave a Reply