Er din cykel efterårsklar efter corona-hi?

GRIBSKOV: Hjemmearbejde under corona-pandemien har betydet, at mange cykler er blevet stående i skuret – derfor er det vigtigt, du giver cyklen et servicetjek, så du ikke går på kompromis med sikkerheden i efteråret, når du cykler til og fra arbejde i den mørke tid. ABUS giver dig tre råd til at passe på dig selv i efterårstrafikken.

Trafikulykkerne dalede i en pandemi-tid, hvor mange danskere arbejdede hjemmefra. Generelt var ulykkestallene historisk lave i 2020 på grund af nedlukningerne (kilde). Genåbningen af landet har til gengæld medført mere trængsel på vejene, og vi er tilmed gået ind i en årstid, hvor det er mørkt, når vi skal til og fra arbejde. Det er ikke det eneste, der komplicerer efterårstrafikken. Bladene falder af træerne og lægger sig på cykelstierne. Og lavthængende sol kan forringe sigtbarheden for bilisterne.

– Danmark er en stærk cykelnation, og der skal mere end kulde og mørke til at stoppe os danskere i at tage cyklen på arbejde. Der er flere faktorer at tage hensyn til, når man snupper sin tohjulede ven i det mørke halvår – af hensyn til andre, men især for éns egen sikkerheds skyld, fortæller Anders Holgaard, sikkerhedsrådgiver hos ABUS.

Han fortæller om tre gode cykelvaner, der kan redde liv:

1. Gør cyklen klar til efterårsvejret 
Under corona-nedlukningen har mange cykler stået og samlet støv i cykelkælderen, fordi de ikke er blevet brugt som transportmiddel til og fra arbejde. I denne tid har mange formentlig forsømt at give deres cykel det regelmæssige eftersyn, og det kan over tid resultere i unødigt slid og bliver dyrt, når diverse dele skal udskiftes. Hvis du giver din tohjulede ven et grundigt eftersyn og smøring hos cykelhandleren, sikrer du, at bremserne og hjulene er klar til at imødegå sæsonudfordringer som bladnedfald, vandpytter, frost og glatte veje.

2. Hav styr på loven
Efterårs- og vintermånederne i Danmark er desværre så mørke og tågede, at rigtig mange kommer til at overse cyklisterne, og derfor bør man som cyklist tage sine forholdsregler. Husk de lovpligtige reflekser, så du kan ses af de andre trafikanter. Lygterne skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og også være synlige fra siden. Foran på cyklen skal lygten lyse et hvidt, gult eller blåligt lys, og baglygten skal lyse rødt. På samme måde skal reflekser bagpå være røde og de fremadvendte hvide. Derudover er det lovpligtigt at have gule reflekser på pedalerne og i hjulenes eger eller integreret på dækkene eller på fælgsiderne. Stopper politiet dig i lygtetændingstiden uden ovenstående, kan det koste dig en bøde på 700 kroner. Du tænder cykellygterne, når solen går ned, indtil den står op igen. Og hvis det på anden vis er usigtbart vejr på grund af tåge, regn eller sne.

3. Vær synlig med ekstra lys og reflekser
Selvom du har cykellygter på, kan du godt være svær at se for en bilist, fordi lys fra instrumentbrættet, vanddråber på bilruden og sidespejlene kan begrænse udsynet. Særligt i mørke, hvor sigtbarheden forringes. Suppler derfor gerne det lovpligtige udstyr med ekstra lys og reflekser på dig selv i form af fx lys på hjelmen, refleksvest, skoovertræk eller refleksbånd til buksebenet. Med en hjelm i markante farver er du også nemmere at få øje på. Ifølge Rådet for Sikker trafik kan en pangfarvet jakke reducere risikoen for uheld med motorkøretøjer med 48% (kilde). Det er i øvrigt en god idé også at tænke på synlighed, når det er lyst, da flertallet af alvorlige cykelulykker sker i dagslys.

Skriv en kommentar

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

TV Nordkysten

Tip os!

Powered by Vejreti.com