Festival-stifter i flyverskjul: Snak med foreningen

De to stiftere af Musik I Lejet nægter at udtale sig om deres aftale med Musik I Lejet og henviser i stedet til næstformanden for Foreningen. Læs Interviewet her. Tekst: David Abildgaard. Foto: Allan Andersen/arkiv.

Musik I Lejet er et kært barn for mange, som man ikke bør kritisere. Tekst: David Abildgaard. Arkivfoto: Allan Andersen.

TISVILDELEJE: Medstifter af Musik I Lejet, Andreas Grauengaard, nægter at svare på netavisens spørgsmål omkring økonomien i selskabet og henviser i stedet til næstformanden i Musik I Lejet, Peter Maarbjerg. Vi har talt med næstformanden.

Andreas Grauengaard ønsker ikke at stille op til et interview omkring selskabet Good Boys Agencys økonomiske rolle og ansvar i forbindelse med afviklingen af Musik I Lejet. Det lykkedes ellers langt om længe torsdag eftermiddag at få kontakt med medstifteren af musikfestivalen over telefonen, men samtalen blev relativ kort.

Hej Andreas. Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber du kan svare på.

– Jeg står faktisk lige i et andet møde. Kan du ringe om en times tid? Og er det sådan, at du kan stille spørgsmålene på en mail?

Andreas Grauengaard. Foto: Presse/Good Boys Agency

Nej, jeg vil helst stille dem til dig i en samtale.

– Jeg vil gerne have, at du sender dem på en mail.

Jamen, det kommer jeg ikke til, for det bliver en organisk samtale, hvor jeg har lidt spørgsmål til dig. Jeg kan løbe citaterne igennem med dig bagefter?

– Ok. Jeg forstår bare ikke, hvorfor du ikke kan sende dem på en mail.

Det er fordi, min erfaring siger mig, at så kommer der ofte nogle helt andre svar, hvis jeg spørger folk via mail.

Samtalen forløb ikke meget længere, og kort efter indløb en mail, hvor han gentog kravet om at modtage spørgsmålene på skrift, såfremt jeg ville have svar.

Vi sendte derfor modvilligt følgende fem korte spørgsmål, som skulle have fungeret som en indgang til at stille en række opfølgende spørgsmål:

  • Først og fremmest: Hvad har vi evt. misforstået i vores dækning af sagen og vores snak med formanden?
  • Kan jeg få indblik i omsætning og evt. overskud ved jeres salg af øl og spiritus under MIL?
  • Hvad er Good Boys Agencys konkrete aftale med Musik I Lejet?
  • Har i et overskud ved salg af øl og spiritus under MIL? I så fald hvor meget var det sidste år, og hvad er målsætningen for i år?
  • Flere af de tidligere festivalgæster vi har talt med er af den tro, at overskuddet fra de øl, de køber på festivalen går ubeskåret til de lokale foreninger. Hvad er jeres budskab til dem?

De svar ønskede medstifteren af festivalen dog ikke at forholde sig til, og i stedet modtog vi en kortfattet mail, hvor han lidt besynderligt henviste til Musik I Lejets næstformand Peter Maarbjerg. Normalt ville man forvente, at der blev henvist til formanden, som vi allerede har talt med tidligere.

Næstformand: Skyd løs

Peter Maarbjerg. Foto: CfL

Næstformand Peter Maarbjerg gerne stiller op til et par uddybende spørgsmål, dog uden at kunne svare på de spørgsmål, som vi gerne ville have svar fra hos de to stiftere af festivalen, men som alligevel rummer nye, interessante oplysninger, som formanden Lars Thykier under et tidligere interview ikke nævnte noget om.

Blandt andet viser det sig, at der er indgået en aftale mellem Good Boys Agency og festivalen, som er langt mere omfattende end blot øl- og alkoholsalget. Virksomheden står også for opsætning, musikprogram og meget andet.

Hverken næstformand, formand eller Andreas Grauengaard ønsker dog at udspecificere i kroner og ører, hvad den indgåede aftale betyder for selskabets omsætning.

Herunder følger interviewet i sin helhed. Citaterne er godkendt af Peter Maarbjerg.

Et sammenknudret regnskab
Hej Peter. Andreas siger, at det er dig, jeg skal snakke med. Hvorfor er det dig og ikke Andreas?

– Det er fordi, det er relateret til Musik I Lejets regnskab.

Er det muligt at få indblik i omsætningen af salg af øl og spiritus under Musik I Lejet?

– Vores omsætning indgår i et samlet regnskab, men selvfølgelig er det en forudsætning, at der er et overskud på salget, for vi har en lang række udgifter. [opremser en lang række udgifter, som vi har bedt om at få udspecificeret hvad hver især koster]

I stedet for at remse udgifter op, er det ikke lettere bare at sende mig regnskabet for øl og spiritus?

– Hvorfor? Det giver jo ingen mening at kigge på, for isoleret set er det en post i den drift, vi har omkring festivalen. Der er plusser og minusser, og samlet set får vi det til at hænge sammen.

Brødrene tager sig af det
Hvor stor en andel af øl og alkoholsalg har i udliciteret?

– Man kan ikke rigtig tage det på den måde. Du sigter på vores aftale med Good Boys Agency, og det er en leverandøraftale, der er at sammenligne med en konsulentaftale.

Hvordan skal det forstås?

– De leverancer vi får af Good Boys Agency er både planlægning, afvikling, rådgivning, forhold til indhold, frivillig håndtering, noget bardrift, noget logistik og noget campingdrift. Det er en aftale på linje med mange andre tjenesteydelser, vi køber udefra.

Hvordan afregner i med dem?

– Aftalen er resultatafhængig, forstået på den måde, at går det godt tjener vi begge penge. Går det skidt taber vi ikke noget, det gør de. Det har at gøre med den risiko, som du også tidligere har bragt op i en artikel. Det er for, at vi kan blive ved med at have en festival, og at den ikke kommer ud med et minus. Og så kan det godt være, at ølleverandørerne ikke mener, der er en risiko forbundet med det. Men under sidste års torsdag øsede det ned, og næsten fra minut til minut sank al ølsalg og forbrug på pladsen til et minimum, så du kan tro, at det er følsomt. Den danske sommer er ikke altid til at regne med.

Skjulte kontrakter
Det ser jo ud som om, at i økonomisk balancerer på en knivsæg. Jeg har regnet lidt på det, og der skulle bla. være solgt for over 35.000 liter øl, og alene det salg er mange millioner kroner. Hvor stor en procentdel af salget får i i jeres kasse i MIL?

– De omkostninger vi har, nogle af de store som musikerhonorar, etablering og drift af festivalpladsen bliver ikke tilnærmelsesvis dækket af entre-indtægterne, så vi skal have penge i kassen fra boder og fra salg af øl og spiritus.

Indtægterne er ikke udspecificeret i regnskabet. Hvor del af omsætningen 2015/16 er entreindtægter?

– Det må jeg tilstå, jeg ikke kan svare på. Har du ikke den indikation i regnskabet?

Jeg kan kun estimere mig frem. Det kommer an på salg af endagsbilletter og andet.

– Det må jeg vende tilbage til dig med. Men min pointe er, at når vi laver en festival, så kan man godt forestille sig, at det er let. Det er det ikke, det er faktisk en kæmpe opgave med mere end 1500 ansatte, som skal spille i tre dage. Det er enorm indsats, og jeg vil ikke have en meget unuanceret tilgang, der siger: Hold da op, hvor kommer der mange penge ind – uden at kigge på produktet. Vi laver en plads, som virkelig arbejder meget på at være i harmoni med Tisvilde og som skaber en ambience, som er ekstrem omkostningstung – også i forhold til næsten enhver anden sammenlignelig festival i Danmark.

Så når i kalder jer for non-profit festival, så skal det måske mere forstås som, at i har investeret overskuddet væk i bytte for mindre risiko?

– Jamen, det er jo netop ikke et overskud. Vi har mange omkostninger med at lave festivalen.

Det vil sige, at Good Boys Agency ikke rigtig tjener noget på det?

– De får penge for deres ydelser baseret på en forhandlet pris.

Men det er ikke en kontrakt, i vil vise frem?

– Nej, det gør vi heller ikke med alle vores andre leverandører.

Falsk markedsføring af KBH-event

Den post, der hedder festivalplads på budgettet. Er det den post du taler om er udgifter til Good Boys Agency for at klargøre pladsen?

– Nej, det er det ikke.

Ok… Lønninger og personale. Hvad går de til?

– Nu skal du huske, at vi ser på historiske regnskaber. Vi har en mere nutidig organisering nu, og netop gjort det, at for at fastholde at foreningen er non-profit og os i bestyrelsen gør det jo af vores hjertes godhed. Vi har andet at lave, og det betyder også, at vi jo ikke kan sidde som arbejdsgiver og påtage os hele den type ansvar. Lønnede ansættelser ligger derfor i Good Boys Agency.

Hvor mange penge vil du mene, at Good Boys Agency har tjent siden de blev hyret til at tage de opgaver for jer?

– Det har jeg ikke tal på. De laver også mange andre ting.

Ja, i har også noget, der bliver markedsført gennem MIL som hedder Force Majure, som holdes i København og annonceres som om det er en del af MIL. Hvem arrangerer de her events?

– Det gør Good Boys Agency.

Hvor går profitten hen?

– Det er et arrangement fra GBA.

Så det er ikke et arrangement, som tilfalder MIL?

– Nej.

Hvorfor bliver det så markedsført som et arrangement, der er en del af MIL?

– Godt spørgsmål, det må jeg lige se på.

Hvem tjener på sprutten?
Hvad med de boder, som sælger spiritus. Er det også jeres?

– Det kan være os, og noget kan være boder der lejer sig ind. Jeg ved ikke, om du tænker på en særlig bod?

Nej, der er 22 barer i alt, og jeg har ærligt talt ikke overblik over, hvilken bod der sælger hvad.

– Fair nok. Men det er mere specifikt end som så. Det er vigtigt at kigge på den enkelte bar og se, om det er en der lejer nogle m2 hos os, eller om det er noget, vi selv har arrangeret på. Jeg kan ikke rigtig svare på det.

Hvem betaler lønnen?
Dem der sælger alkohol og øl, er de frivillige eller ansatte med løn?

– Det er frivillige.

Får de at vide, at de arbejder for en virksomhed.

– Ja det gør de. Vi lægger ikke skjul på det, og der er også en afregning mellem festivalen og de virksomheder som er inde omkring frivillige. Så når en ekstern virksomhed bruger frivillige, så afregner de med Musik I Lejet.

Det er så penge, der går til MIL?

– Jo, vi har jo en række omkostninger til de frivillige. Man får bespisning, merchandise og vi arrangerer en masse for de frivillige, både under og efter festivalen, så vi afregner de samlede omkostninger med boderne.

Kritik af regnskab er fri fantasi
Hvorfor har i en regel om, at de frivillige risikerer en bøde, hvis de snakker med pressen?

– Pointen omkring det var, at man som frivillig ikke må tage billeder eller offentliggøre historier om vores kunstnere, og så må man ikke udtale sig på vegne af Musik i Lejet. Selvfølgelig må man godt udtale sig om musik i lejet, så den del af sætningen er nu slettet. Det var en forkert og beklagelig formulering.

Når man ser, hvor uigennemskueligt det er, kan du forstå, at mange har svært ved at overskue, hvordan det hele hænger sammen?

– Nej, og det kan godt være det lyder underligt fra din stol, men vi synes sådan set ikke, der er noget underligt i det. Det er ikke fair, at der er antagelser om foul play. Det er ikke fair over for alle dem, der lægger timer i det…

…Så kunne i jo vise nogle tal frem…

– Jamen, så begynder der at florere et eller andet underligt med, hvor mange millioner man kan skovle ind i en eller anden kasse. Men det er jo fantasi. Fri fantasi.

Vi taler trods alt om en virksomhed på under et år med fire ansatte og 20 praktikanter. Det kræver trods alt en eller anden form for stabil indtægt?

– Der er også mange aktiviteter i den virksomhed.Det er vel ikke odiøst. Det er ligesom hvis du åbner en kro, så har du noget omsætning, og så kan du jo ansætte nogle folk. Jeg har utroligt svært ved at se det forkerte i det. Det må jeg tilstå.

Ok…

– Man kan også se på, hvad det betyder for byen. Vi kan jo se, at der er rigtig mange forretningsdrivende i byen, der er meget positive. Og ser man på, hvad det betyder, for byen, så er der en tidligere Rambøll undersøgelse, som jeg forsigtigt har forsøgt at overføre til Tisvildeleje.kontekst. Og et forsigtig bud er, at hver festivalgænger bruger for ca. 500 kroner pr. dag uden for festivalpladsen. Regner du det sammen med overnatninger og lignende, så er vi oppe på et tocifret millionbeløb, som bliver brugt uden for festivalen. Jeg tror, at det betyder rigtig meget for erhvervslivet.

Nu er det jo ikke sådan, at der ville være vindhekse susende hen over hovedgaden, hvis festivalen ikke var der i uge 29. Der vil jo stadig være fuld sving i den. Men det er selvfølgelig klart, at i bibringer et stort antal besøgende, der lægger penge i byen.

– Og mange får øje på Tisvilde og begynder at bosætte sig eller købe sommerhus. Det har betydet utroligt meget.

Vil i stadig fortsat kalde jer non-profit?

– Ja, selvfølgelig. Vi har et almennyttigt formål, og det agter vi at blive ved med.

Få et overblik i kronologisk rækkefølge:

Evaluering: Musik i Lejet må ikke blive større (5. oktober 2017)

Non-profit? Stiftere står til at score kassen på Musik i Lejet (19. maj 2018)

Festivalformand: Der er intet unormalt her (19. maj 2018)

Politikere kræver svar: Hvad sker der i Musik I Lejet? (20. maj 2018)

Royal og Carlsberg til festivalformand: Hvilken risiko? (24. maj 2018)

Festival-stifter i flyverskjul: Snak med foreningen (25. maj 2018)

Musik I Lejet boykotter Netavisen: Ikke flere spørgsmål, tak (26. maj 2018)

Skriv din kommentar her: