Seneste nyheder:

TV Nordkysten

Powered by Vejreti.com

Formand efter besøg hos Toftebo: Ikke så slemt som frygtet

ESBØNDERUP: Råd, fugt og elendige forhold. Det er blandt beskrivelserne fra en 90-årig beboer, der har rettet en voldsom kritik mod kommunens eget plejetilbud Plejecenter Toftebo i Esbønderup. Kritikken er på mange måder for voldsom, lyder det fra formanden for social- og sundhedsudvalget, der besøgte centeret i går, torsdag.

90-årige Else Svendsen er bestemt ikke tilfreds med tingenes tilstand i Toftebo, som er et center for genoptræning og aflastning beliggende i Esbønderup ved siden af det tidligere Esbønderups hospital.

Else Svendsen er en af hjemmets 33 beboere og har i en artikel i Frederiksborg Amts Avis onsdag beskrevet tilstande, som bringer tankerne tilbage på tidligere tiders plejehjem øst for Berlin.

Kritikken blev især rettet mod manglende vedligeholdelse, kaldeapparater der ikke virker og for små toiletter, der betød, at beboerne med kørestol måtte bruge bækkener om natten.

– De skulle hellere brænde stedet ned til grunden, lød det fra den 90-årige i Frederiksborg Amts Avis, og kritikken fik formanden for Ældreudvalget, Venstres Birgit Roswall, til at melde et besøg.

Positivt indtryk

Birgit Roswall. Foto: Presse

Besøget fandt sted i går, torsdag, og formandens indtryk var overordnet positivt.

– Vi havde en bygningssagkyndig med, og vi så noget råd, men det er ikke farligt. Man skal huske, at det er gamle bygninger og malingen skaller af, hvilket jo sker, når man for eksempel rammer væggen med en kørestol. Og når der så kommer vand, ja så kommer der råd, forklarer Birgit Roswall, der mener, at det er en opgave for administratoren af bygningen.

– Vi har sagt til ejendomsadministratoren, at de skal følge op på det, så det kan blive vedligeholdt bedre. Vi har jo netop sat 12 mio. kr. af, som kan bruges til blandt andet til at vedligeholde Toftebo og lignende bygninger bedre, siger formanden.

Hun var også rundt og kigge på de enkelte stuer, og også her var der et overordnet positivt indtryk.

– Jeg kunne slet ikke se, mange af de ting, som blev tilkendegivet i kritikken. Vi talte med vedkommende, og hun fortalte, at noget af det der frustrerede var, at hun ikke følte, hun altid fik svar, når hun trykkede på alarmen. Centeret er faktisk i gang med at få en anden type kaldeapparater, som giver bedre kontakt til beboerne.

Kritik for voldsom
Et andet kritikpunkt gik på badeværelser, der var for små til kørestole, hvilket betød, at beboerne i en del af Toftebo må bruge bækkener, når det skal gå stærkt.

– På den ene af gangene er toiletterne for små til kørestole, men der er etableret et stort fælles badeværelse på gangen. Tidligere var Toftebo et plejehjem, hvor man boede i sine lejligheder. Siden har det været lejet ud og er været brugt kontinuerligt. Og siden da er der kommet nye arbejdsregler, som forbyder personalet at hjælpe beboerne på de små toiletter.

I det hele taget havde de besøgende ifølge formanden svært ved at finde årsag til den voldsomme kritik.

– Som en af mine kolleger sagde under besøget: Han kunne godt tænke sig at se det forfærdelige, for det kunne han ikke få øje på. Der kan godt være nogle pletter på væggene, men det afgørende er, at plejen er god, og det er den, forklarer Birgit Roswall, der dog understreger, at det ikke invaliderer kritikken fra den 90-årige beboer.

– Man kan ikke tage folks oplevelser fra dem, og vi lytter til problemerne og prøver at finde ud af, hvorfor de har den oplevelse, de beskriver. Vi talte for eksempel også med anden familie på Toftebo, og de var kede af, at der blev skrevet så negativt om stedet, for de var så tilfredse og mente, der blev taget godt hånd om deres far, forklarer Birgit Roswall. 

Uanmeldt besøg
Fremadrettet vil udvalget på næste møde behandle en endnu ikke offentliggjort uanmeldt tilsyn af Toftebo, foretaget af BDO Tilsyn. Tiltroen er dog stor hos formanden.

– For 14 dage siden havde de for eksempel besøg af Styrelsen for Patientsikkerhed i seks timer, og de var godt begejstrede, forklarer Birgit Roswall.

Hun er især ærgerlig på medarbejdernes vegne, for de modtager en kritik, som de ikke er skyld i, mener Birgit Roswall.

– I virkeligheden bliver jeg ked af det på medarbejdernes vegne, for de gør en kæmpe indsats. Mange af kritikpunkterne har jo ikke noget med servicen at gøre, men nogle materielle ting, hvor der mangler en forventningsafstemning til, hvad stedet tilbyder og hvorfor vi har det her tilbud, forklarer formanden med tanke på, at stedet netop ikke er et plejehjem.

– Blandt andet er der behov for en forventningsafstemning, for det er ikke et plejehjem, som er indrettet hyggeligt og hvor man kan have sine egne ting. Det er mere som at være på hospitalet.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Seneste nyheder:

Tip os!