Jernbaneoverkørsler: Bilister mangler respekt for toget

(Foto: Allan Andersen)

GRIBSKOV: Hver tredje danske bilist kender ikke færdselslovens krav til kørsel i jernbaneoverkørsler og hver anden danske bilist overholder ikke altid loven. Det viser en ny undersøgelse, som Voxmeter har udført for Dansk Jernbaneforbund.

Det er tæt på, at der sker en ulykke i en jernbaneoverkørsel 2-3 gange om ugen. Det sætter undersøgelsens konklusioner i et bekymrende perspektiv, forklarer Analyseinstituttet Voxmeter som på vegne af Dansk Jernbaneforbund har undersøgt danskernes trafikvaner i jernbaneoverkørsler.

I Juli 2019 omkom en norsk familiefar og hans søn i en ulykke i en jernbaneoverkørsel Trustrup på Djursland. I sommeren 2018 omkom to personer ved en ulykke i en jernbaneoverkørsel ved Sig i Sydvestjylland. Oveni registrerer Trafikstyrelsen 2,7 nærved-ulykker om ugen i overkørsler i Danmark, oplyses det i pressemeddelelsen.

Klassisk hovsa
En af de fejl som mange bilister begår, det er at køre frem straks bommene er gået op og mens lyset fortsat blinker rødt. Den forseelse giver et klip i kørekortet og en bøde på 2000 kroner, herunder ses en video med et par eksempler.

Her kunne feks. en teknisk fejl betyde at bommen går op, mens et andet tog er på vej – og så har man ulykken. Vent derfor altid med at sætte i gang indtil lyset er slukket og bommene på plads – også af hensyn til kørekortet.



Konklusionerne er nedslående for trafiksikkerheden:
32 % af danske bilister kender ikke færdselslovens krav
50 % overholder ikke altid færdselslovens krav om at sænke farten før en overkørsel passeres
Det er særligt mænd, der ikke overholder færdselslovens krav
83 % af danskerne undervurderer risikoen for ulykker i en jernbaneoverkørsel

– Undersøgelsen bekræfter desværre vores oplevelser fra togenes førerrum: Alt for mange bilister mangler en helt grundlæggende respekt toget. Et tog vejer mange ton. Det kan ikke bare bremse eller svinge udenom og det slår uhyggeligt hårdt, siger Preben Steenholdt Pedersen, der er næstformand for Dansk Jernbaneforbund, og fortsætter:

– En ting er de tragiske dødsulykke, som burde være en fortid blot. Men også de mange nærved påkørsler slider på kollegaernes psyke. Det er ved at gå galt 2-3 gange om ugen og hver eneste gang er der en lokomotivfører, der får et chok for livet. Det kan være invaliderende på sigt.

Preben Steenholdt Pedersen glæder sig dog over, at der nu sker noget på området:

– Allerhelst så vi, at alle farlige jernbanekørsler blev sikret bedre. Men det er desværre urealistisk på den korte bane og det nytter i øvrigt heller ikke meget, hvis bilisterne mangler respekten for toget. Derfor bifalder vi Transportministerens planer om en oplysningskampagne på området. Men på sigt er kampagner ikke nok – sikkerheden skal højnes, slår Preben Steenholdt Pedersen fast.

(Foto: Allan Andersen)
Skriv din kommentar her: