Jobcenteret og Ydelsescenteret indfører obligatorisk tidsbestilling

Jobcenter
Dørene Jobcenter er lukkede for uanmeldte besøg fra og med 1. maj. Tekst: David Abildgaard. Foto: Arkiv.

GRIBSKOV: Det bliver nu et krav, at man bestiller tid, før man er velkommen på Jobcenteret og i Ydelsescenteret. Kommunen indfører obligatorisk tidsbestilling fra og med 1. maj, hvilket også betyder at Jobbutikken lukker.

De nye regler betyder, at det er slut med at dukke op uanmeldt i Jobbutikken på Bymosevej i Helsinge.

“De fleste ærinder kan nemlig klares over nettet i dag, og man kan stadig få vejledning via telefonen. Man kan også booke tid til en fysisk aftale og dermed slippe for at stå i kø”, lyder det fra kommunen i en udsendt pressemeddelelse.

Jobbutikken i jobcenteret på Bymosevej 4 har været et sted, hvor borgere har kunne komme uanmeldt i åbningstiden og få hjælp til for eksempel at udfylde skemaer, ansøgninger om hjælp til blandt andet forsørgelse, kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse og ansøgninger om enkeltydelser.

Det meste kan klare over nettet eller via telefonen
Ifølge en udsendt pressemeddelelse er beslutningen sket for at optimere driften.

Har man efter 1. maj brug for hjælp, så kan man kontakte et kommunalt callcenter på tlf.: 7249 6000. Her kan man blandt andet få vejledning til at udfylde ansøgninger. Der er også mulighed for at gå den digitale vej og kigge forbi www.borger.dk.

Ifølge afgående jobcenterchef Peter Steen Olsen er der også en fordel ved at lukke for den personlige betjening: Man slipper for at stå i kø:

Man kan bestille tid på vores hjemmeside (kommunen har eftersendt en korrektion til deres pressemeddelelse, som oplyser, at man alligevel ikke kan bestille tid på hjemmesiden, red.) eller ringe til callcenteret. På den måde slipper man for at stå i kø eller vente på at snakke med en sagsbehandler i Jobbutikken, der er optaget. Man kan endda være så uheldig, at den eller de pågældende medarbejdere, der ved noget om ens ærinde, slet ikke har mulighed for at hjælpe, når man kommer. Den usikkerhed slipper man nu for, siger Peter Steen Olsen i den udsendte pressemeddelelse.

En anden fordel er, at det køber kommunen tid til at forberede sig på borgernes visit.

– Med tidsbestilling kan vi også forberede os på, hvilke borgere der kommer, og hvilken hjælp de har behov for. Vi kan således også yde en bedre service til vores borgere og undgå, at både de og vi bruger unødig tid, siger Peter Steen Olsen.

Lukningen af Jobbutikken betyder i kroner og ører, at kommunen sparer et såkaldt årsværk – Et årsværk svarer til 1924 timer pr. år og svarer til en fuldtidsansat i et år.

Giv din mening til kende: