Naboer måtte ringe efter akuthjælp til kræftramt: Hvor var Pleje Gribskov?

En borger måtte ligge syg og afkræftet i flere dage, før en gruppe naboer fik nok og tilkaldte hjælp. Hvor var Pleje Gribskov, som ellers kom jævnligt hos den kræftsyge ældre for at give medicin, spørger de nu. Tekst: David Abildgaard. Foto: Arkiv/genrefoto.

GRIBSKOV: Der måtte en gruppe bekymrede naboer til for at redde en ældre, kræftramt borger, som til trods for at have fået regelmæssige besøg af Pleje Gribskov endte i en tilstand, som krævede akut lungeoperation. Naboerne endte med at ringe efter en ambulance og nu spørger de, hvorfor Pleje Gribskov ikke greb ind noget tidligere.
 
– Vi blev nødt til at reagere. Ellers ville han måske have været død i dag.

Kvinden, som vi kalder Anna, bryder ind i samtalen, som hun kan høre over sin mands mobilforbindelse i bilen. Manden kalder vi for Bent, for de har begge bedt om at være anonyme. Ikke fordi de ikke tør stå frem, men af respekt for deres nabo, som stadig er indlagt på Rigshospitalet.

– Han vidste faktisk ikke, at vi havde ringet efter en ambulance, men han ringede i går og takkede os for at have reageret, forklarer Bent, der har valgt at kontakte Netavisen Gribskov for at råbe vagt i gevær.

Han har sammen med sin kone gennem flere år hjulpet naboen, som bor alene, med græsslåning, madindkøb, rengøring og så selvfølgelig det sociale. Særligt vigtigt blev sidste del, efter at naboen for et par måneder siden blev opereret for kræft. Forinden havde han været gennem en hård kemo-behandling, og det var tydeligt, særligt efter han kom hjem sidste måned fra operationen, at alt ikke var som det skulle være.

– Han kom hjem for cirka en måned siden og fik stille og roligt lidt energi tilbage. Vi er nogle naboer, som hjælper ham, men de sidste tre uger begynder han at blive dårligere og dårligere. Han spiser ikke mere, forklarer Bent.

Borgeren fik ifølge naboerne daglige besøg af personale fra Pleje Gribskov, som administrerede medicin til borgeren.

Hvor er Pleje Gribskov?
Bent undrer sig derfor over, at Pleje Gribskov ikke valgte at gribe ind noget tidligere i forløbet. Flere naboer begyndte et par uger efter udskrivelsen fra hospitalet at bekymre sig.

– En god nabo, som bor lige overfor ham, spurgte mig direkte: “Hvad skal vi gøre, for han dør jo mellem hænderne på os”, forklarer Bent, der selv havde set flere tegn på, at det ikke gik deres fælles ven det godt.

– Han var blevet ret konfus, og så har han tabt han sig, for han spiser ikke, forklarer han.

– Han var helt gennemsigtig i huden til sidst, supplerer Anna.

Bent og Anna forklarer, at ingen af dem har fagligt relevante uddannelser, men at alle burde have kunnet se, at der burde gøres noget. Og deres nabo virkede for konfus til selv at se alvoren ved situationen.

– Han var ikke til at hugge og stikke i; han fejlede ikke noget alvorligt. Men i tirsdags, altså i sidste uge, kontakter jeg alligevel Pleje Gribskov for at forklare dem, at han altså har det rigtig, rigtig skidt, og at de burde tage affære, forklarer Bent, der efter opkaldet lader gå et par dage.

– Jeg hører ikke fra dem igen, og så i torsdags vælger vi altså selv at ringe til akutlægen. Det gør vi altså. Han anbefaler, at vi ringer efter en ambulance med det samme, forklarer Bent.

Hasteopereret
Derefter gik det stærkt. Naboen blev i første omgang kørt til Hillerød Sygehus, men allerede samme aften blev han overflyttet til Rigshospitalet.

– Det viste sig, at han havde et hul i spiserøret og en dobbeltsidet lungebetændelse med vand i lungerne, forklarer Anna, der har svært ved at skjule sin harme over, at deres nabo ikke fik hurtigere hjælp af det fagpersonale som dagligt besøgte ham.

– Det er den der afmagt, når man kan se et menneske være så syg, og så at se, hvordan tingene bliver delt op i små kasser i kommunen. Pleje Gribskov burde da kunne se, at manden var dårlig, og at han ikke havde rørt sig i tre dage. Så bør man da reagere, forklarer Anna. 

Operationen skulle heldigvis være gået godt, forklarer de betænksomme naboer, som havde kontakt med deres ven i går, søndag.

– Han ringede i går og heldigvis takkede han os for vores snarrådighed, forklarer Bent, der ellers havde frygtet det værste, siden de havde valgt ikke fortælle naboen, at de havde kontaktet ambulancen af frygt for, at han ville nægte at tage imod hjælpen.

Tilbage er kun frustrationerne og vreden over, at det måtte komme så vidt.

– De (Pleje Gribskov, red.) var kommet hos ham i tre uger. Har de ikke så meget som kigget i køleskabet og set al den uspiste mad eller talt med ham i al den tid?, spørger Bent.

Kan måske komme på Toftebo
Bent har også kontaktet kommunen og spurgt til muligheden for, at deres nabo kan komme til observation på Toftebo, hvor der er akutpladser.

– Jeg spurgte Pleje Gribskov, om man kunne gøre noget, for eksempel at han kunne komme til Toftebo, men jeg har ikke hørt noget fra dem efter de sagde, de ville undersøge det. Han er vist også blevet skrevet op til noget mad udefra gennem Pleje Gribskov, men han har jo været meget konfus i en periode, så han er ikke sikker på, hvad han egentlig har aftalt, forklarer Anna.

Naboerne oplyser, at borgeren er i bedring og pt. får mad via en sonde.

– Han vil opholde sig de næste to uger i trygge hænder på Rigshospitalet og forhåbenlig komme sig igen, så ham kan komme hjem, forklarer Bent, som sidder tilbage med et brændende spørgsmål.

– Er ansatte i Pleje Gribskov ikke omfattet af indberetningspligten, når de kommer i borgernes hjem og udøver deres arbejde?

Netavisen Gribskov har taget kontakt til den berørte borger for at høre mere til hans oplevelse. Vi håber at kunne kaste mere lys på forløbet, når borgeren bliver udskrevet fra hospitalet.

Kommunen: Vi har tavshedspligt
Gribskov Kommune kan hverken be- eller afkræfte eksistensen af naboernes kontakt til Pleje Gribskov, eller hvorvidt der blev taget hånd om den konkrete henvendelse på rette vis. Kommunen kan end ikke bekræfte, at der eksisterer en borger på adressen, som modtager hjemmesygepleje.

– Jeg kan ikke udtale mig om den konkrete sag, begrunder Rikke Asmussen, centerchef i Center for Social og Sundhed, med tanke på reglerne om beskyttelse af personfølsomme oplysninger.

Reglerne om beskyttelse af personfølsomme oplysninger, den såkaldte persondataforordning, er blevet skærpet med indførelsen af de nye GDPR regler, som tillader kommunerne og regeringen at smyge sig uden om svar på spørgsmål om kritiske fejl i konkrete borgersager. Samme regler har også forhindret Pleje Gribskov i at kontakte de to naboer med en status på situationen efter de rettede bekymret henvendelse, oplyser centerchefen.

Centerchef: Alle borgerhenvendelser bliver behandlet
Centerchefen kan kun, igen i strengt overordnede termer, beskrive kommunens normale procedure for borgerhenvendelser. Den er simpel: De skal alle behandles. Og det blev de da også i sidste uge, bekræfter hun:

– Når vi får en borgerhenvendelse, skal vi selvfølgelig handle. Og de borgerhenvendelser, vi har fået sidste uge, har vi alle reageret på, siger centerchefen, dog uden at kunne svare på, om de korrekte procedurer så også blev fulgt i alle tilfældene. 

Generelt set er det meningen, at plejepersonalet skal reagere hurtigst muligt, når de modtager en bekymring fra en borger omkring en visiteret borger:

– Man vil altid lave en konkret, individuel vurdering. Og man vil typisk tage ud enten samme dag eller dagen efter, selvfølgelig ud fra en individuel vurdering på de oplysninger, vi får, forklarer Rikke Asmussen.

Et særligt ansvar er der over for borgere diagnosticeret med livstruende sygdomme såsom kræft, som er tilfældet her.

– Sygeplejen har en særlig rolle i forhold til at, er man for eksempel i et kræftforløb, og der er noget medicin eller andet som ordineres, så er det sygeplejen, der får ansvaret. I et kræftforløb vil det typisk være, at der er noget mere eller mindre intensivt medicinsk behandling, som skal følges tæt i en periode, som kan blive mindre omfattende i takt med, at indlæggelsen er gået godt, forklarer hun.

Din stemme er vigtig
Denne artikel er blevet bragt som udløber af et opråb fra bekymrede borgere. Har du oplevet lignende situationer, som du mener fortjener vores opmærksomhed, kan vi kontaktes anonymt på nedenstående mail:

Redaktion@netavisengribskov.dk.

Skriv din kommentar her: