Ny PEUGEOT 208 er futuristisk og moderne

I året, hvor PEUGEOT kan se tilbage på 208 års historie, ser mærket i stedet fremad og præsenterer en ny 208, der i den grad skiller sig ud fra mængden. Designet er sporty og elegant på samme tid, hvilket også opleves indvendigt, hvor 208 er udstyret med et nyt, banebrydende PEUGEOT i-Cockpit med 3D head-up display.  Den nye 208 fås fra start med tre forskellige drivmidler: El, benzin eller diesel.

Verden er under forandring og fremtiden bringer mange spørgsmål. Både i bilindustrien og i andre industrier kræver nye udfordringer relevante svar. Et af Peugeots svar er den nye 208, der er et konkret eksempel på Peugeots vision for en fremtid, der er defineret af energiomlægning. 

Ny Peugeot e-208: e-motion

Peugeot e-208 er udstyret med en 100 kW elmotor, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm (fra 0 km/t). Den tilbyder tre forskellige køremåder:

  • Eco, som optimerer rækkevidden
  • Normal, som giver optimal komfort i hverdagen
  • Sport, der prioriterer performance og dermed udnytter alle hestekræfter og drejningsmomentet optimalt.

e-208 er udstyret med et gennemtænkt varmesystem, der består af et 5 kW varmeelement, en varmepumpe med automatisk temperaturregulering i kabinen, programmerbar varmestyring via touchskærmen eller app´en MyPeugeot samt sædevarme (afhængigt af version). Disse elementer betyder, at der opleves samme komfort som i en bil med en forbrændingsmotor samtidig med, at rækkevidden bevares.

Batterierne, der optager 220 L, er placeret under gulvet i e-208, hvilket betyder, at pladsen i både kabinen og bagagekapaciteten er den samme som i de almindelige versioner. Peugeot e-208 er udstyret med et 50 kW høj kapacitets batteri, som giver bilen en rækkevidde på 340 km efter WLTP standard (450 km efter NEDC standard). Det har en garanteret levetid på 8 år eller 160.000 km med 70 % af dens opladningsevne.

E-208 har nogle særlige visuelle kendetegn, nemlig kølergrill med farvedetaljer i samme farve som bilen, løvelogo i dichroisk materiale, som gør, at løven skifter farve afhængigt af lyset.

Effektive euro 6.d motorer

Den nye Peugeot 208 fås med et udvalg af PureTech benzin- og BlueHDi dieselmotorer, der alle lever op til henholdsvis euro 6.d og 6.d-temp. standarderne:

  • Benzin, 3-cylindret 1.2 L:
  • PureTech 75 hk S&S manuel 5-trins gearkasse
  • PureTech 100 hk S&S med enten 6-trins manuel gearkasse eller EAT8 automatgearkasse
  • PureTech 130 hk S&S EAT8 automatgearkasse
  • Diesel, 4-cylindret 1.5 L:
  • BlueHDi 100 hk S&S manuel 6-trins gearkasse

Et elegant design med et sporty twist

Den nye Peugeot 208 er lavere, bredere og længere end dens forgænger. Designet balancerer harmonisk mellem at være helt stramt og samtidig have forførende kurver og detaljer, der signaler sport og fandenivoldskhed. Dette understreges bl.a. af en længere og fladere motorhjelm samt de sortlakerede skærme omkring hjulkasserne (på GT-Line og GT).

Fronten er øjeblikkelig genkendelig med et design, der følger Peugeots nyeste stilkoder. Fronten er domineret af mærkets visuelle signatur: Full LED forlygter med tre løveklør og en markant kølergrill med det integrerede løvelogo, og fuldendes af et 208 emblem på motorhjelmen.

Bagenden knytter den nye 208 til resten af Peugeot modelprogrammet. Den er karakteriseret af et sort tværgående bånd med baglygterne integreret i hver side. De er som forlygterne udformede med tre løveklør, der lyser konstant både nat og dag.

High-tech instrumenter

Instrumenteringen i den nye 208 er inspireret af konceptbilen Peugeot Fractal. Designerne har taget det efterhånden velkendte Peugeot i-Cockpit et skridt videre og introducer det nu med et 3D instrumentpanel (afhængigt af version), hvilket betyder, at den vigtigste information kan vises i hologram form enten tæt på eller længere væk fra førerens blik, alt efter førerens ønske. Herudover består det nye i-Cockpit af et kompakt sportsrat, ”tangent-knapper”, som giver hurtig adgang til de forskellige funktioner samt en touchskærm i enten 5, 7 eller 10 tommer.

Overalt i kabinen har der været fokus på valget af bløde og indbydende materialer og der er lagt vægt på, at der skal være så få samlinger og mellemrum som muligt.

Den nye Peugeot 208 vil kunne fås i fem forskellige udstyrsniveauer: Like, Active, Allure, GT-Line og GT (afhængigt af de forskellige markeder).

Den nye 208 er på højde med konkurrenterne når det kommer til sikkerhedsudstyr. Du får:

  • Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140 km/t)
  • Vejbaneassistent (med mulighed for at angive placering i vejbanen)
  • Træthedsgenkendelse
  • Automatisk fjernlys
  • Udvidet skiltegenkendelse (Stop, forbudt adgang etc.)
  • Adaptiv Cruise Control med Stop&Go funktion (med EAT8)
  • Active Blind Spot Assist
  • Permanent ARS (adaptive rear light system)
  • Full Park Assist med Flankguard (med EAT8)
  • Mirrorscreen, kompatibel med Mirrorlink og Apple CarPlay
  • Trådløs opladning af smartphone

Den nye Peugeot 208 har verdenspremiere på Genève Motor Show til marts og bliver lanceret i løbet af efteråret 2019. Find den hos din lokale forhandler.

Følg med i det seneste på det danske bilmarked. Netavisen Gribskov har i et forsøg på at kunne favne bredere uden at tære på vores redaktionelle ressourcer, indledt et samarbejde med bilportalen Bidt af Biler, der med base i Nordsjælland har en mission om at levere læseværdige bilnyheder, tilpas nørdede brugeranmeldelser og indsigtsfulde reportager om nye og kommende biler til det danske – og nordsjællandske marked.

Giv din mening til kende: