Politikere: Nedlæggelse af Søborg Trinbræt går ud over kommunen

Søbrog Trinbræt. Tekst: David Abildgaard/pressemeddelelse. Foto Banedanmark.

GRIBSKOV: Planerne om at nedlægge Søborg Trinbræt vil gå ud over lokalbefolkningen og udviklingen i Gribskov Kommune. Det mener flere lokale lokalpolitikere, som nu med kommunen som mellemled melder ud, at der bør findes en bedre løsning.

Forretningsudvalget i Region Hovedstaden skal tirsdag behandle et forslag om at nedlægge Søborg Trinbræt i Gribskov Kommune. Det sker i forbindelse med den årlige ændring af køreplanerne for Lokaltog A/S, hvor der er behov for at spare tid.

RELATERET LÆSNING: Søborg Trinbræt står til at skulle nedlægges inden årets udgang

Den plan er formand for Udvikling, By og Land i Gribskov Kommune Pernille Søndergaard (G) ikke tilfreds med.

– Det vil gå ud over vores lokale indbyggere og folk med arbejde i området, der bruger trinbrættet dagligt. Og vi har jo også turister, vi gerne vil give god service. For eksempel har vi store projekter som nationalparken og genoprettelsen af Søborg Sø, som vil give endnu flere brugere af trinbrættet, siger Pernille Søndergaard i en udsendt kommunal pressemeddelelse.

Rammer udviklingen
Næstformand i Udvikling, By og Land Bent Hansen (V) tilføjer, at der er blevet skåret nok i den lokale offentlige transport i Gribskov Kommune. Han forklarer, at det allerede er sket ved Pårup og Gilleleje Øst, hvor togene nu kun stopper hver anden gang.

– Vi er en kommune, der er i gang med at bygge nye boligområder, og vi vil rigtig gerne tiltrække flere borgere. Derfor er det den helt forkerte vej at gå at fjerne mere offentlig transport. Så lad os i stedet tale om, hvordan vi kan få køreplanerne til at gå op på andre måder, siger Bent Hansen.

DF: Effektivisér på en anden måde
Udvikling, By og Lands anden næstformand Brian Lyck (DF) foreslår, at regionen i stedet overvejer, hvordan man kan skrue ned for tidsforbruget på de enkelte stop:

– Man kan for eksempel i stedet undersøge, hvordan passagerne kan stige af og på togene hurtigere, så man dermed både bevarer trinbrættet og sparer den nødvendige tid, konstaterer Brian Lyck i den udsendte pressemeddelelse.

Giv din mening til kende: