TEST: Nissan Leaf – god, men lidt bagefter

Nissan Leaf
Nissan Leaf

Nissan Leaf var pioneren, der gjorde det muligt for almindelige mennesker at køre elbil. Nu har Leaf fået et facelift og er blevet kønnere, samtidig er rækkevidden forbedret. Den officielle rækkevidde er 270 km nu. Den er øget ved at gøre batteriets kapacitet større – fra 30 til 40 kW/t.

Men selv om det er en forbedring, kan Leaf ikke følge med konkurrenterne fra Kia og Hyundai. De kører omtrent 450 km på en opladning.

Men kan man se bort fra den knapt så store rækkevidde får man i Leaf en god pendler el-bil. Udstyret er pænt og Leaf gør sig godt og den er blevet mere moderne at se på.

Analogt speedometer

I en digital tidsalder er det sjov, at Leaf har fået mere traditionel instrumentering. Speedometeret er analogt. Det er lettere at aflæse, end digital-tal.

Nissan Leaf interiør

Instrumenteringen og knapperne skal have en overhaling. Jeg bliver ganske enkelt træt, når varmen i rattet aktiveres af en skjult knap på venstre side af rattet, sædevarmen et andet sted og selve betjeningen af varme og aircondition et tredje.

Sæderne er ganske gode, men det var svært at finde den perfekte kørestilling. Det ville være rart med flere indstillingsmuligheder af sæde og rat i forhold til hinanden.

Digital pedal

En af de mere særlige features hos Nissan Leaf er den såkaldte ’e-pedal’. Det er egentlig spedeeren, der skifter navn. Du aktiverer ’e-pedalen’ på en knap og er den aktiveret, så skal du i princippet ikke bruge andet end den. Man kan accelerere (selvfølgelig) men det smarte er, at man ikke behøver bremse. ’E-pedalen’ sørger for at bremse bilen ned og sende den opsamlede energi tilbage til batteriet, hvor den hører hjemme. Især i tæt bykørsel og kø på motorvejen er den en åbenbaring. Der går lidt sport i, at lade det være op til en fod og en pedal, at køre og bremse.

e-pedal

Selvkørende – næsten

En feature mere i Leaf, der er ganske smart er ’ProPilot-systemet’, som kombinerer en aktiv fartpilot og vognbaneassistent.

I princippet kan bilen selv holde sig i vognbanen og holde den korrekte afstand til den forankørende. Så kan man jo slippe rattet og nyde livet, men det må man jo ikke. Gør man det, vil der efter 5 sekunder komme en alarm i instrumentbrættet. Derefter en irriterende lyd, og reagerer du ikke efter 15 sekunder, så trykker bilen selv et par gange på bremsen for at vække dig. Tager du stadig ikke fat i rattet vil bilen automatisk bremse helt op og tænde havariblinket. Smart. Og sikkert en funktion, der potentielt kan forhindre søvnige chauffører i at køre galt.

God plads til bagagen

Leaf har god bagageplads. Der er hele 435 liter til rådighed og det er godt, selv om adgangen til bagagerummet er lidt smalt. Og i testbilen, som var top-udstyrsmodellen ’tekna’ var der en subwoofer, der tog lidt af pladsen i bagagerummet. Den skulle man nok have placeret et andet sted.

Hurtigere end de fleste

Elbiler er sjove at køre, fordi accelerationen er umiddelbar og kraftig. Sådan er det også i Nissan Leaf, der går fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Men, husk på, at sømmet i bund koster strøm. Så man vænner sig hurtigt til at køre pænt og kigge på kilowatt-forbruget mere end på speedometerets bevægelse mod højre.

Nissan Leaf kommer snart i en ny og forbedret udgave med endnu længere rækkevidde. Det skal der til, hvis verdens på nuværende tidspunkt, mest solgt elbil, skal kunne følge med konkurrenternes nye modeller. Indtil da er Nissan Leaf et billigt bud på en ren el-bil Så må du leve med at lade lidt mere.

Nissan LEAF 40 kWh Tekna  

Priser inkl. levering Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr) kr. 317.880*Den aktuelle model koster (testbilen ekskl. udstyr) kr. 306.480* Nissan LEAF fås fra fra kr. 286.980* 
Motor Synkroniseret vekselstrømsmotor med ”automatgear”Ydelse: 150 hk Max. moment 320 Nm
Energiforbrug: 270 km ved blandet kørsel (WLTP)
CO2 0 g/km
Tophastighed: 144 km/t. Acc.: 0-100 km/t. 7,9 sek.
Køreklar vægt: 1.545-1.600 kg
Totalvægt: 1.995 kg


Følg med i det seneste på det danske bilmarked. Netavisen Gribskov har i et forsøg på at kunne favne bredere uden at tære på vores redaktionelle ressourcer, indledt et samarbejde med bilportalen Bidt af Biler, der med base i Nordsjælland har en mission om at levere læseværdige bilnyheder, tilpas nørdede brugeranmeldelser og indsigtsfulde reportager om nye og kommende biler til det danske – og nordsjællandske marked.

Giv din mening til kende: