KAOS I VENSTRE: Venstrefolk udvandrer af bestyrelsen

GRIBSKOV: En større gruppe medlemmer fra Venstres bestyrelse har valgt at forlade posten. En officiel udmelding er på trapperne.

 

Syv af Venstres 11 mand store bestyrelse vælger i dag, fredag, at melde sig ud af bestyrelsen. Det erfarer Netavisen Gribskov. Beslutningen om at forlade partiet kommer i kølvandet på en valgaften, som godt nok så Venstre snuppe borgmesterposten, men som også skabte vrede over en aftale med en række partier på venstrefløjen.

Vi bringer en opdatering, når vi ved mere…

Opdateret kl. 09.54:

Følgende medlemmer har i dag, fredag, meldt sig ud af bestyrelsen:

Næstformand Carina Bloch Simonsen
Steen Pedersen
Thomas Larsen
Jes Freisner
Kirsten Madsen
Johnny Bragniski
Rene Simonsen

Redaktionen har netop modtaget følgende pressemeddelelse:

“Venstre i Gribskovs bestyrelse har bedt om, at konstitueringsaftalen mellem V, NG, Ø, S, B og SF ophæves, da hovedparten af Venstres bestyrelse ikke kan acceptere aftalen, da de vælgere, der har stemt på Venstre med ønsket om et mere blåt Gribskov, ikke bliver hørt. Dette ønske er ikke blevet imødekommet. Derfor har 7 medlemmer af Venstres bestyrelse taget konsekvensen og valgt at træde ud af bestyrelsen. “

13 Comments

20. november 2021 at 13:22

Konservative med Jan Ferdinandsen i spidsen tog selv borgmesterposten i samarbejde med Socialdemokratiet i 2010. Det er vel lidt det samme, bare med omvendt fortegn.
Nyt gribskov høre vel næppe til rød blok.
Spørgsmålet er hvad der ligger bag de andre partier’s/lokalliste’s ulyst til at gøre Trine Egetved til borgmester.
Er det Trine’s egen facebook-krigere der kalder til demonstration???
Simon er ret tilfreds med et samarbejde henover midten.
Blokpolitik gælder ikke rigtig i kommunerne, se på Kolding og Bornholm.
Venstre må få styr på sin Bestyrelse, afhoppere er direkte skadelige for Venstre.
God lørdag

Mikael Einspor
20. november 2021 at 8:47

Det vil altid kunne blive diskuteret om Bent Hansen gjorde det rigtige eller noget forkert, dog er det set
Ud fra stemmer der er afgivet, nok det rigtige moralske kompas byder medlemmerne at forlade bestyrelsen, når partiet og Bent Hansen ikke mener det samme som mange andre.

John Winkler Neumann
19. november 2021 at 21:27

Jeg har også stort respekt for flertallet i venstres bestyrelse. Nøgternt set siger flertallet i venstres bestyrelse, Når vi har skældt de konservative ud over at gøre noget lignende, så ligner det ikke noget at vi selv gør det samme 8 år senere, så er vi jo ikke et hak bedre?

Erik D Gjermandsen
19. november 2021 at 19:33

Respekt til jer

Peter Sørensen
19. november 2021 at 14:34

At de konservative er skuffede er forståeligt.
At Venstre går efter mest mulig indflydelse er også forståeligt og helt legalt.
Jeg kender ikke til at Venstre skulle have løbet fra nogen aftale.
Venstre og Konservative har åbenbart ikke samme politiske holdning. Det er jo også to partier.
Det glæder mig at Venstre vil et bredt samarbejdende byråd, hvilket er bedst for alle i hele kommunen.
Det er ærgerligt, at Konservative hellere vil etablere et smalt flertal. Demokrati er i høj grad også at tage hensyn til mindretal, jf. Filosofen Hal Koch.
MVH
Peter Sørensen
medlem af Radikale Venstre,
tidligere byrådsmedlem i Græsted-Gilleleje Kommune

    Morten Kensen
    20. november 2021 at 8:53

    Hej Peter.
    Alle de 3 andre borgerlige partier bekræfter at der lørdag d. 13/11-2021 er indgået en aftale, hvor alle har sagt NEJ til at de ville løbe fra et blåt flertal hvis der blev et sådan til valget.
    C, V, DF og NB sidder på 13 mandater – det er vel et rimeligt klart flertal, ikk’?
    Meldingen om den aftalte “musketér-ed” er lagt på af NB’s spidskandidat og er sidenhen bekræftet af C og DF.
    Jeg er fuldstændig klar over at det ikke er efter din politiske overbevisning, men prøv evt. at følge “Gribskov – lyt til borgerne” på Facebook – der kan læses en del nyttig viden om de herrer RV er ved at slå pjalterne sammen med.
    I min optik vil Kim Valentin & Bent Hansen gør alt og tryne alle for at få deres eget igennem ! (men måske tager jeg fejl ?).
    De bedste hilsner
    Morten Jensen, Helsingeborger.

      Peter Sørensen
      21. november 2021 at 3:25

      Hej Morten
      Tak for din kommentar. Jeg værdsætter, at du holder debatten i en sober tone. Det normale, når man laver en politisk aftale, er at aftalen nedfældes skriftligt. Alt andet er noget rod, hvor ingen præcist husker, hvad der er aftalt og ofte bliver hukommelsen erstattet af ønsketænkning.
      Jeg har ikke set noget papir med en aftale indgået under mødet mellem de blå partier om lørdagen, og jeg er ikke overbevist om, at der blev indgået nogen aftale.
      Den konservative spidskandidat Trine Egetved har udtalt: ” Der var en klar opfattelse af, at vi skulle finde en løsning, hvis der var blåt flertal.”. Det er jo ikke det samme som at der er indgået en aftale.
      Jeg håber, de 3 blå partier snart begraver stridsøksen og deltager i samarbejdet inden det bliver for sent.
      Mange hilsner Peter

Egon Petersen
19. november 2021 at 11:07

Endelig nogen troværdige folk i venstre. Stor respekt for dem.
Resten må have en grim smag i munden.

annie thomsen
19. november 2021 at 10:11

respekt

    Anders Pervill Christiansen
    19. november 2021 at 10:21

    Det er det eneste moralsk og anstændige at gøre.