De små biler stammer fra 40'erne og 50'erne, bilen her på billedet er fra 1946 og fungerer ved et fjederoptræk. Her ses den under afprøvningen af banen, som senere blev foretaget med en nymodens motordrevet modelbil. (Tekst: David Abildgaard / Foto/video: Allan Andersen)

GRÆSTED: Der blev spist pølser, drukket sodavand og nørdet med mekanik under forårssolens spæde stråler, da Græsted Veterantræf i fredags satte sig selv og pressen stævne for at præsentere en flere meter bred motorring, der skal være med til at kickstarte en hobby, der gik i glemmebogen i 60’erne.

En håndfuld af de frivillige til det kommende veteranttræf i Græsted havde fredag travlt med at samle en særlig flere meter bred motorring, der skal danne ramme om en ganske særlige gang ræs under træffet. Ringen bringer minder tilbage for særligt de ældre borgere, der måske kan huske dillen fra 50’erne, hvor man blandt andet kunne tage til Amager for at se folk ræse motoriserede modelbiler mod hinanden.

Bilerne er ofte drevet af diesel og kan opnå en fart på flere hundrede kilometer i timen. Derfor er bilerne sat fast til en snor bundet til en pæl i midten af ringen, som sørger for at holde de små biler på banen til trods for de enorme g-kræfter. Der er ingen til at styre bilerne, kun centrifugalkraften, og det gælder for deltagerne om at opnår den hurtigste gennemsnitlige omgangstid. De hurtigste modelbiler kan i dag nå en fart på over 320 km/t, så det gælder om at have en vaks finger på stopuret.

Netavisen fik en informativ snak med tidligere direktør for teknisk museum i Helsingør, Jens Breinegaard, for at høre nærmere til de små biler og deres historie.

Den snart færdige motorring skal være en del af underholdningen til det kommende Græsted Veterantræf, der finder sted fra 19.-21. maj på eventpladsen. Her vil man køre ræs og gøre folk interesserede i den gamle hobby. Der findes ikke længere en ring på Sjælland, og man skal til Sverige, hvis man vil ræse mod andre. Ringen er designet til at kunne skilles ad og transporteres, så håbet blandt de frivillige er derfor, at den nye ring kan være med til at genstarte den gamle dille ved at blive lånt ud til lignende træf og arrangementer.

Et træf på egne ben
Det er nu andet år den nye bestyrelse har ansvaret for løjerne, og vi fik talt med to af tovholderne for at høre lidt til, hvordan det går med planlægningen af årets veterantræf.

Det lykkedes desværre ikke at få gang i veterantræffet’s egne små biler under avisens besøg, men en bil som kunne trækkes op blev sat ind som første test af banen. Herefter blev en nymodens bil blev sat ind som test og det endte i et enkelt crash som kan ses i videoen herunder. Bilen overlevede dog og endte med at suse problemfrit rundt på banen, og bla. afsløre et par småjusteringer som nu skal ordnes før premieren i Maj.

FAKTA:
Hvis du gerne vil se lidt mere om hvad det hele går ud på, så er der et par videoer herunder til søndagskaffen.

Hobbyen eksisterer stadig, omend i noget mindre omfang, og i dag er farten en ganske anden, og understreger nødvendigheden af det store jerngitter, der sikrer tilskuerne skulle tråden til bilerne knække:

 

Giv din mening til kende: